Ford - historia firmy
Przedsiębiorstwo Ford Motor Company powstało w 1903 roku z inicjatywy Henry’ego Forda – inżyniera, biznesmena i wynalazcy. Henry Ford był geniuszem: jako piętnastolatek skonstruował silnik parowy, a w 1896 stworzył pojazd o własnym napędzie. Stale poszukiwał nowych możliwości i ulepszeń. Przypisuje mu się słowa: „Gdybym na początku swojej kariery jako przedsiębiorca zapytał klientów, czego chcą, wszyscy byliby zgodni: chcemy szybszych koni. Więc ich nie pytałem”.
Pierwszy samochód w fabryce Forda wyprodukowano w 1908 roku. Był to Model T. Celem wynalazcy stało się stworzenie największej liczby aut najprostszych w obsłudze, możliwie najniższym kosztem. Zamiar się powiódł w 100%. Zaprojektowanie i uruchomienie w 1913 roku linii montażowej skutecznie przyspieszyło proces produkcji i obniżyło cenę końcową pojazdu. Dzięki temu auta stały się dostępne dla klasy średniej. Z taśmy zjechało 15 milionów egzemplarzy Modelu T. Następny, Model A osiągnął liczbę egzemplarzy 4,3 miliona. I tak oto w Stanach Zjednoczonych rozpoczęła się nowa era – era mobilności. Dzienna stawka w fabryce Forda – 5 dolarów dała też początek rewolucji społecznej. W latach 30. rozszerzono ofertę o pojazdy dostawcze. Ten stan rzeczy przerwała II wojna światowa, która zresztą przyniosła zakaz produkcji cywilnych pojazdów.
W latach 40. utworzono nową linię pick-upów i lekkich ciężarówek z oznaczeniem F. Koncern sprzedawał też pojazdy osobowe pod innymi markami, m.in. Mercury i Lincoln.
Sprawna produkcja i rewelacyjna sprzedaż samochodów Forda sprawiły, że przedsiębiorstwem zainteresował się urząd antymonopolowy. Aby uniknąć ogromnych kar, Ford musiał ograniczyć produkcję. To właśnie dlatego w latach 60. na samochód trzeba było czekać nawet kilka miesięcy. Jednocześnie powstawały nowe projekty, adresowane przede wszystkim do europejskich klientów.
Dziś Ford zatrudnia 186 tysięcy osób. Siedzibą koncernu jest Ford World Headquarters w Dearborn (w stanie Michigan), nazywany Szklanym Domem.
Logo Forda
Pierwsze logo z 1903 roku wykonane było w modnym wówczas stylu art nouveau. Miało wtedy formę napisu FORD, w którym każdą literę wpisano w sześciokąt. Już trzy lata później pojawił się znak handlowy w formie kaligrafowanego napisu. Opatentowano go w 1909 i taki krój liter funkcjonuje do dziś. W 1907 roku brytyjscy przedstawiciele firmy zaczęli ów napis wpisywać w owal, by podkreślić ekonomiczność i niezawodność samochodów Forda. To dało początek nowej identyfikacji wizualnej, która na stałe przyjęła się w masowej świadomości. Zrezygnowano z niej na chwilę w 1912 roku, gdy owal został zastąpiony skrzydłami (symbolizującymi szybkość i lekkość). Projekt nie podobał się założycielowi, dlatego szybko przestano go stosować. Od 1976 roku niezmiennie króluje już błękitno-srebrne, owalne logo. To, co ulegało później kosmetycznym zmianom to kolor wypełnienia lub odcień błękitu.
Ford - rozwiązania w zakresie elektromobilności
11 miliardów dolarów przeznaczono na inwestycję w elektromobilność. Nad elektryfikacją gamy modelowej Forda będzie pracować 12 tysięcy osób w 4 nowopowstałych fabrykach w Kentucky i Tennessee. Budowa fabryk we współpracy z północnokoreańskim SK Innovation Co. ma zostać zakończona w 2025 roku. Prezes koncernu, Bill Ford zakłada wzrost udziału „elektryków” o 40-50 procent do 2030 roku.
W samochodach elektrycznych Forda mają być montowane akumulatory z ogniwami „IonBoost” (w autach osobowych), „IonBoost Pro” (w samochodach użytkowych) oraz ogniwami półprzewodnikowymi Solid Power. Docelowo ceny akumulatorów mają spaść o 40%.
Samochody elektryczne Ford
Rok 2021 kończy się w koncernie Forda z wynikiem 17 modeli samochodów elektrycznych i hybrydowych. Są tu zarówno modele aut osobowych, sportowych, jak i użytkowych. Ford na swojej stronie oswaja konsumentów z elektrycznymi rozwiązaniami. Odpowiadając na kilka pytań dotyczących użytkowania samochodu (codzienny przebieg, miejsce parkowania, strefy poruszania się, opcje ładowania), otrzymamy optymalną z 4 opcji napędu: all-electric, plug-in hybrid, hybrid bądź mild hybrid.
Stacje ładowania, ładowarki Ford
Ruszając Fordem w trasę, masz do dyspozycji 100 tysięcy stacji ładowania. Są to ładowarki o różnej mocy, od standardowych po supercharge. Podłączając się do nich z aplikacją FordPass, wiesz dokładnie, jak długo będzie trwało ładowanie baterii do oczekiwanego poziomu. Ten czas możesz wykorzystać na zakupy, zjedzenie posiłku lub spotkanie biznesowe. Warto tu dodać, że koncern Ford zaangażował się we współtworzenie infrastruktury IONITy – sieci stacji o dużej mocy.
Wallboxy Ford
Na szczególną uwagę zasługują wallboxy. To ładowarki montowane na ścianie, które stanowią atrakcyjną alternatywę dla ładowarek stojących. Ich największą zaletą jest oszczędność miejsca i stosunkowo niskie koszty instalacji. Coraz więcej nowoczesnych firm dba o to, by pracownik mógł w miejscu pracy skorzystać z wallboxa. Z uwagi na koszty i wygodę użytkowania, wallbox jest też najczęściej wybieraną ładowarką do ładowania domowego. Ford może się ładować w garażu, gdy śpisz, a rano być gotowym do drogi.
Ładowanie samochodów elektrycznych Ford
Jeśli jeździsz Fordem na prąd i chcesz naładować baterie – domowe ładowarki i stacje ładowania nie są jedynymi opcjami. Akumulatory można zasilać również bezpośrednio ze standardowego gniazdka 230 V, co wprawdzie trwa dłużej, ale za to nie wymaga żadnych dodatkowych urządzeń. Nieoczywistym sposobem ładowania pojazdu jest też hamowanie regeneracyjne. Baterie ładują się przez odzyskiwanie mocy traconej w czasie hamowania.
Prosta obsługa
urządzenia
Ekologiczna i ekonomiczna
jazda
Bezpieczeństwo instalacji
i ludzi
Serwis
door-to-door
Produkty z Polski
i Europy
Przetestowane, wysokiej
jakości