Volvo - historia firmy
Choć znak towarowy Volvo zastrzeżono już w 1915 roku, jego historia zaczyna się dużo później. W szwedzkim przedsiębiorstwie SKF produkującym łożyska kulkowe spotkali się Gustaf Larson – inżynier i Assar Gabrielsson – biznesmen. Efektem ich rozmów była myśl o tworzeniu pojazdów silnikowych. Plany szybko przekuto w czyny i niezwłocznie namówiono zarząd SKF, by rozszerzyć działalność o produkcję aut. Za początek istnienia marki Volvo uważa się rok 1927 – wtedy pierwszy raz z fabryki w Hisingen wyjechał „Jacob”. „Jacob” był pierworodnym samochodem Volvo – czterocylindrowym kabrioletem z jesionowo-bukowym nadwoziem.
Już wtedy sformułowano trzy założenia marki, które z biegiem lat nie traciły na ważności. Po pierwsze – prosta konstrukcja. Po drugie – wysoka jakość wykonania i dbałość o szczegóły. Po trzecie – własne komponenty.
Przedsiębiorstwo rozwijało się bardzo dynamicznie. W 1953 roku powstał najczęściej wybierany model w Szwecji z trzema czwórkami w nazwie. Oznaczały kolejno 4 cylindry w silniku, moc 40 km oraz cztery miejsca osobowe w pojeździe. Volvo było w tym czasie również liderem pojazdów użytkowych – ciężarówek, autobusów i traktorów z silnikami Diesla.
W latach 60. Volvo rozpoczęło prawdziwą rewolucję w świecie motoryzacji. Dzięki nowemu zakładowi produkcyjnemu pod Goteborgiem zwiększył produkcję do 200 tysięcy egzemplarzy rocznie. W 1966 roku powstał najbardziej zaawansowany wówczas pojazd – model 144, wyposażony w strefę kontrolowanego zgniotu, pasy na tylnej kanapie i hamulce tarczowe na wszystkich kołach. Kwestie bezpieczeństwa już wtedy były priorytetem. Na początku lat 70. powstało Volvo Technical Center, gdzie pracowano nad kolejnymi rozwiązaniami, przeprowadzano testy i eksperymenty technologiczne. To tu powstawały poduszki powietrzne, teleskopowe zderzaki i system ABS. Lata 70. minęły także pod znakiem aliansów z DAF-em, Renaultem i Peugeotem. Kolejna dekada to z kolei początek silników z turbodoładowaniem i podbój rynków amerykańskich, australijskich i azjatyckich.
Znane dziś przedrostki wprowadzono w 1996 roku – coupe zaczęto oznaczać literą C, sedany literą S, zaś kombi literą V. Trzy lata później dział produkcji osobówek został przejęty przez Forda, a w 2010 przez Geely Automobile.
Dziś Volvo Cars działa na 180 światowych rynkach, posiada fabryki w niemal 20 krajach i zatrudnia około 40 tysięcy pracowników.
Logo Volvo
Warto zaznaczyć, że słowo „volvo” pochodzi od łacińskiego „volvere”, czyli „toczyć się”. Logo Volvo miało nawiązywać do potęgi szwedzkiego przemysłu, opartego na żelazie i stali. Wyeksponowano ją za pomocą symbolu funkcjonującego już w starożytności. W starożytnym Rzymie pierścień ze strzałą wychodzącą z górnej prawej strony symbolizował boga wojny – Marsa. Tzw. iron mark przejęto w szwedzkim przedsiębiorstwie, wzbogacając go ukośną listwą (która miała zastosowanie praktyczne – utrzymać logo na chłodnicy) oraz napis Volvo (wygrawerowany czcionką egyptienne).
Volvo - rozwiązania w zakresie elektromobilności
Konstruktorzy marki z siedzibą w Göteborg od lat pretendują do miana lidera elektryfikacji w branży motoryzacyjnej. Celem Volvo jest ograniczyć emisję dwutlenku węgla do 40% w porównaniu z rokiem 2018 oraz osiągnąć neutralność klimatyczną do 2040 roku. W 2017 roku firma Volvo Cars ogłosiła, że po 2019 roku każdy nowy model wprowadzany na rynek będzie posiadał silnik elektryczny. Według założeń, miały to być zarówno samochody w pełni elektryczne, hybrydy typu plug-in, jak i hybrydy tradycyjne. Pojawiły się konkretne wizje: do 2025 roku około 50% pojazdów przeznaczonych do sprzedaży ma być samochodami w pełni elektrycznymi, a drugie 50% hybrydowymi. Słowa, póki co dotrzymano.
Za strategię elektromobilności Volvo zostało docenione w raporcie Global Compact przez Organizację Narodów Zjednoczonych.
Samochody elektryczne Volvo
Oferta Volvo na prąd to nie tylko samochody osobowe (Coupe, Sedan, Kombi, SUV). Volvo Truck posiada w swej ofercie aż sześć modeli elektrycznych samochodów ciężarowych. To nie wszystko. Rusza także produkcja ciągników na prąd w różnych wysokościach nadwozia i rozstawach osi. Będzie to możliwe dzięki uniwersalnej platformie używanej przez producenta.
Stacje ładowania, ładowarki Volvo
Kierowcy zainteresowani zelektryfikowanymi pojazdami Volvo często pytają, jak długo trwa ładowanie auta. Tymczasem czasy ładowania różnią się m.in. w zależności od sprzętu (wallbox, stacja ładowania, superszybka ładowarka lub standardowe gniazdko domowe), modelu Volvo, a nawet temperatury baterii czy temperatury powietrza. Na stacji ładowania mniej czasu spędzi hybryda typu plug-in, a więcej auto w 100% na prąd. Wychodząc naprzeciw użytkownikom elektryków, Szwedzi nawiązali współpracę z niemiecką firmą Siemens. W efekcie można naładować akumulatory w zaledwie 1,5 godziny, a w 10 minut uzyskać 20 kilometrów zasięgu.
Wallboxy Volvo
Najkorzystniej pod względem finansowym wypada ładowanie baterii za pomocą własnego wallboxa. Montaż wallboxów pozwala nie tylko na zasilenie akumulatorów o dowolnej porze (np. w tańszej taryfie) przez dowolny czas. Daje przede wszystkim poczucie komfortu, że gdy domownicy śpią, volvo cicho pracuje nad tym, by rano z pełnym akumulatorem ruszyć w trasę.
Ładowanie Volvo
Unia Europejska, rządy państw i władze samorządowe dokładają starań, by ładowanie pojazdów na prąd było dostępne w każdym rejonie. I te starania widać zarówno w przestrzeni publicznej (stacje ładowania w centrach miast, przy instytucjach i ośrodkach przemysłowych), jak i w polityce firm (umożliwiających swoim pracownikom i interesantom ładowanie samochodów na parkingach). Obecnie kupując volvo BEV lub PHEV, mało kto martwi się jeszcze o opcje ładowania w swoim najbliższym otoczeniu – większym problemem jest wybór modelu i opcji wyposażenia.
Prosta obsługa
urządzenia
Ekologiczna i ekonomiczna
jazda
Bezpieczeństwo instalacji
i ludzi
Serwis
door-to-door
Produkty z Polski
i Europy
Przetestowane, wysokiej
jakości