Porsche - historia firmy
Historię tej ekskluzywnej niemieckiej marki rozpoczyna Ferdinand Porsche – genialny konstruktor, który w 1900 roku stworzył swój pierwszy samochód w firmie Jacoba Lohnera. Zaprezentowany na wystawie w Paryżu pojazd był napędzany silnikami elektrycznymi, umieszczonymi w piastach przednich kół. Jego kolejne projekty były samochodami hybrydowymi – silnik spalinowy napędzał prądnicę zasilającą silniki elektryczne.
Warto dodać, że Ferdinand Porsche tworzył projekty dla innych późniejszych gigantów motoryzacji. Był to choćby słynny „Garbus” stworzony na zamówienie Hitlera oraz Mercedes, zwycięzca wyścigu Targa Florio w 1923 roku. Firma Porsche jako taka powstała dopiero w 1948 roku, a pierwszy seryjny model sportowy z emblematem marki wyszedł z fabryki w 1950 roku. Po śmierci założyciela w 1951 roku rodzinna firma, zarządzana przez jego syna – Ferry’ego Porsche kontynuowała produkcję aut zgodnie z jego założeniami i filozofią. I tak jest do dziś.
Pierwszym światowym przebojem firmy Porsche okazał się sześciocylindrowy wóz sportowy z 1963 roku. Miał umiejscowiony z tyłu silnik własnej konstrukcji, zaś jego nadwozie zaprojektował Erwin Komenda. Model doczekał się już ośmiu generacji – sprzedaż ostatniej ruszyła w 2019 roku.
Lata 60. minęły pod znakiem sukcesów na rajdach i wyścigach samochodowych. W latach 70. ustalił się podział na modele małe (cztery cylindry), średnie (sześć cylindrów) i duże (osiem cylindrów). Kolejna dekada to gwałtowny spadek sprzedaży, spowodowany głównie krachem na nowojorskiej giełdzie. Dopiero w latach 90. udało się firmie powrócić na szczyt – rozbudowano linię modelową i poszerzono o nowe segmenty. Standardem stało się dodawanie poduszek powietrznych dla kierowców i pasażerów.
Obecnie pojazdy Porsche produkowane są w siedmiu fabrykach w Niemczech, na Słowacji i w Finlandii. Firma zatrudnia ponad 35 tysięcy osób, a właścicielem spółki jest koncern Volkswagen AG.
Logo Porsche
Z powstaniem logo Porsche wiążą się dwie sprzeczne ze sobą historie. Pierwsza mówi, że herb z czarnym koniem stworzył syn Ferdinanda – Ferry Porsche. Miało to miejsce podczas spotkania z Maxem Hoffmanem – dystrybutorem aut Porsche do Stanów Zjednoczonych. W tej wersji wydarzeń wstępna koncepcja była naprędce naszkicowana na restauracyjnej serwetce, a udoskonalił ją Erwin Komenda.
Według drugiej wersji wydarzeń logo powstało na zamówienie założyciela. Zadysponował on, aby logo było symbolem korzeni marki Porsche - Wirtembergii. Autorem herbu z porożami jeleni miał być Xaver Reimspieß, który notabene stworzył także logo dla Volkswagena. Koń z kolei ma symbolizować siłę napędową przedsiębiorstwa.
Poza drobnymi zabiegami odświeżającymi logo przetrwało w niezmienionej formie do dziś.
Porsche - rozwiązania w zakresie elektromobilności
W 2018 roku Porsche wstrzymało produkcję aut z silnikami wysokoprężnymi. Kolejnym krokiem było skupienie się na rozwiązaniach hybrydowych i elektrycznych. Aby przygotować się na nową erę elektromobilności, w 2020 roku zmodernizowano nadwoziownię i linię montażową w fabryce Porsche w Lipsku. W rozwój lipskich zakładów zainwestowano przeszło 1,3 miliarda euro. Na potrzeby aut elektrycznych stworzono także park szybkiego ładowania.
Porsche w kwestii alternatywy dla napędu spalinowego nie koncentruje się wyłącznie na prądzie. Od lat pracuje także nad stworzeniem paliwa syntetycznego.
Samochody elektryczne Porsche
Według zapowiedzi producenta, do 2030 roku 80 procent sprzedaży będzie bazować na autach na prąd – elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Zapotrzebowanie na samochody elektryczne ze znakiem Porsche nie maleje, a pierwszy model z takim napędem osiągnął świetne wyniki sprzedażowe.
Ciekawy projekt stworzyła też firma Everrati, która zajmuje się konwersją spalinowych klasyków na elektryki. Pod „nóż” poszła wspomniana wyżej legenda z 1963 roku, „dziewięćset jedenastka”. Okazało się, że po zastąpieniu 6-cylindrowego boxera silnikiem elektrycznym ma 500 koni mechanicznych i przyspiesza do setki w mniej niż 4 sekundy.
Stacje ładowania, ładowarki Porsche
Biorąc pod uwagę plany producenta i zainteresowanie konsumentów, coraz częściej będzie można spotkać elektryczne Porsche na stacjach ładowania. Według niektórych źródeł dotychczasowe „porszaki” na prąd mogłyby się naładować mocą 350 kW w zaledwie kwadrans. Stacja ładowania o tej mocy znajduje się, póki co, najbliżej za zachodnią granicą. Niestety w polskich warunkach maksymalna moc najszybszej ładowarki to aktualnie 150 kW. Oznacza to, że należy liczyć około 30-60 minut postoju przy takim terminalu.
Wallboxy Porsche
Obecni i przyszli właściciele elektrycznego Porsche wychodzą z założenia, że taki wóz zasługuje na najlepsze ładowarki na rynku. I słusznie. Odpoczywający w garażu “porszak” może (i powinien) się bezpiecznie i o dowolnej porze ładować z domowego wallboxa. Przed montażem wallboxów elektrycy wykonują audyt techniczny instalacji w gospodarstwie domowym (sprawdzenie przydziału mocy należy do podstawowych kroków, jakie należy wykonać przed kupnem ładowarki). Dzięki temu można łatwo dobrać urządzenie i miejsce montażu oraz oszacować koszt prac.
Ładowanie Porsche
Ładowanie z aplikacją Porsche Connect to spore usprawnienie. Można na bieżąco sprawdzać stan naładowania akumulatora, rozplanować czas ładowania lub wybrać jeden z dostępnych terminali w najbliższej okolicy. Ciekawym bonusem jest opcja uruchomienia klimatyzacji postojowej.
Jeśli chodzi o ładowanie domowe, tu z pomocą przychodzi Porsche Home Energy Manager. Jest to wygodne narzędzie do optymalizacji procesu ładowania na różnych płaszczyznach – czasowej, kosztowej i efektywnościowej.
Prosta obsługa
urządzenia
Ekologiczna i ekonomiczna
jazda
Bezpieczeństwo instalacji
i ludzi
Serwis
door-to-door
Produkty z Polski
i Europy
Przetestowane, wysokiej
jakości