Škoda - historia firmy
Škoda należy do najstarszych firm motoryzacyjnych na świecie – założono ją w 1895 roku w Mlada Boleslav pod nazwą „Laurin & Klement”. Na początkowym etapie działalności przedsiębiorstwo specjalizowało się w naprawie, a następnie produkcji rowerów Slavia. Okazało się, że Vaclavowie Klement i Laurin to duet geniuszy handlowo-technicznych o otwartych umysłach i chęci ciągłego udoskonalania swoich rozwiązań. W 1898 zakres usług rozszerzono o produkcję motocykli, tzw. „motocykletów”. Prototyp pierwszego samochodu zbudowano w 1901 roku, jednak do sprzedaży trafił dopiero 4 lata później w 44 egzemplarzach. Od razu stał się czołowym graczem w automobilowym świecie. Produkty L&K znano i ceniono w europejskich monarchiach i azjatyckich cesarstwach. Gama modelowa sukcesywnie się rozszerzała – również o ciężarówki, autobusy, maszyny rolnicze, silniki i zbrojenie na potrzeby I wojny światowej.
Po pożarze fabryki w 1924 roku znaleziono strategicznego partnera – był nim koncern Škoda z Pilzna. I tu już jesteśmy w domu – od tej pory samochody były sprzedawane ze znaczkiem Škody. Pojawiły się też inne zmiany, np. produkcję usprawniono dzięki linii montażowej.
Okres II wojny światowej oznaczał dla Skody wcielenie zakładów do III Rzeszy i zaopatrywanie jej w silniki, koła zębate, części samolotów, magazynki i granaty artyleryjskie. Po zakończeniu działań wojennych firmę przekształcono w narodowe zakłady AZNP Mladá Boleslav, które w Czechosłowacji miały monopol na produkcję aut osobowych. Na początku lat 90. sporą część spółki przejął Volkswagen.
W 1994 roku Škoda rozpoczęła montaż samochodów w poznańskiej fabryce Volkswagena. Ważnym momentem dla Czechów było też przeniesienie części produkcji do Chin w 2007 roku oraz wejście na rynek australijski. Swój pierwszy milion sprzedanych egzemplarzy Škoda osiągnęła w 2014 roku.
Logo Skody
Za czasów Laurina i Klementa logo firmy w stylu secesyjnym przedstawiało koło rowerowe oplecione liśćmi lipy. Lipa według zamysłu autora miała podkreślać słowiańskość rowerów Slavia. Następnie dodano też twarz kobiety z warkoczem i ujednolicono kolorystykę. Ponieważ na rynek weszły też motocykle, logo w stylu Art Noveau trzeba było znacznie uprościć – dlatego od 1905 roku przypominało piernik z napisem „Laurin&Klement Mlada Boleslav”. Pierwszy samochód sygnowano już logiem z inicjałami założycieli. Miał kształt medalionu ozdobionego liśćmi laurowymi.
Po fuzji w 1924 roku przejęto symbolikę firmy z Pilzna. Emila Škodę ponoć zainspirowała podróż do Ameryki, dlatego firmowe logo przedstawiało głowę starego Indianina. Równocześnie funkcjonował inny wariant logo – był nim owal ze złotym napisem Škoda na niebieskim tle. Późniejsze logo łączyło cechy obydwu – uproszczoną graficznie indiańską strzałę z pióropuszem zamkniętą w kole. Kolorystykę skopiowano z wersji z napisem.
W tym kształcie logo przetrwało do dziś, zaliczając po drodze jedynie drobne zmiany – niebieski został zastąpiony zielonym, wprowadzono napis ŠKODA AUTO, a całokształt odświeżono.
Skoda - rozwiązania w zakresie elektromobilności
Skoda weszła w erę elektromobilności z przytupem – powstała sub-marka, w ramach której producent zaczął rozwijać własną rodzinę samochodów z napędem elektrycznym. „i” w jej nazwie ma oznaczać inteligencję i innowacje, zaś „V” to nic innego jak vehicle. Na rozwój e-pojazdów i usług mobilnych przeznaczono 2 miliardy euro. Kluczowym zadaniem jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 30%. W tym celu do 2030 roku ma się ukazać dziesięć zelektryfikowanych (częściowo lub w 100%) modeli Skody.
Samochody elektryczne Škoda
Producent intensywnie pracuje nad tym, żeby rodzina BEV i PHEV się powiększała. Skoda korzysta z platformy MEB Volkswagena, co usprawni, przyspieszy i zdywersyfikuje proces produkcyjny pojazdów na prąd. Zapowiedziano, że kolejne samochody elektryczne będą tańsze niż pierwszy model. Tymczasem pierworodny – w pełni elektryczny SUV zbiera pochwały dzięki funkcjonalności i dobremu prowadzeniu.
Stacje ładowania, ładowarki Skoda
Producent zachęca do korzystania z karty Powerpass, która ułatwia ładowanie na 140 tys. stacji publicznych w całej Europie. Karta bezproblemowo obsługuje różnych operatorów ładowarek i pozwala kontrolować płatności. Co ważne, elektryczną Skodą można zatrzymywać się również na superszybkich stacjach ładowania (nawet 100 kW).
Wallboxy Škoda
Publiczna infrastruktura ładowania jeszcze się rozwija, dlatego wciąż najwygodniejszą opcją jest ładowanie Škody w warunkach domowych. Jak dobiera się wallboxy i w jaki sposób się je montuje, by w 100% spełniały swoje zadanie? Istotne są m.in. wielkość i typ instalacji, wymiary urządzenia i wysokość montażu czy temperatura otoczenia. Jeśli planujesz zakup wallboxa lub już go posiadasz i przed tobą proces instalacji – skontaktuj się z nami. Doradcy z AmperGo odpowiedzą na wszelkie twoje pytania i wątpliwości.
Ładowanie samochodów elektrycznych Skoda
Konstruktorzy dołożyli starań, by ładowanie Skody nie było trudniejsze od ładowania telefonu czy laptopa. Zasada działania jest taka sama – kabel podłączasz z jednej strony do portu ładowania, a z drugiej do ładowarki. Nie musisz też cały czas czuwać przy samochodzie i kontrolować całego procesu, jak to ma miejsce podczas tradycyjnego tankowania. Podczas gdy Skoda zasila swoje akumulatory, ty możesz robić, co chcesz – i wrócić, dopiero gdy ładowanie dobiegnie końca.
Prosta obsługa
urządzenia
Ekologiczna i ekonomiczna
jazda
Bezpieczeństwo instalacji
i ludzi
Serwis
door-to-door
Produkty z Polski
i Europy
Przetestowane, wysokiej
jakości