MINI - historia firmy
Po zakończeniu II wojny światowej Wielka Brytania znajdowała się na skraju bankructwa. Kolejna dekada przyniosła Wyspiarzom ożywienie gospodarcze i chęć zmian. Jednocześnie świat zmagał się z wieloma kryzysami, między innymi z cięciami w dostawie ropy. Na fali tych nastrojów, w latach 50. połączyły się dwie przedwojenne firmy – Austin Motor Company oraz Morris Motors Limited. I tak właśnie powstało British Motor Corporation. Brytyjczycy postanowili zerwać z dotychczasową koncepcją samochodów i postawili na oszczędność paliwa i niewielkie rozmiary. Prezes BMC, Leonard Percy Lord, ustalił, że samochód powinien być czterokołowcem, który zmieści się w pudełku 10 stóp na 4 stopy szerokości i 4 stopy wysokości oraz będzie bazował na istniejącym już silniku. I stało się – w 1959 roku wypuszczono pierwsze Mini za 537 funtów.
Samochód według projektu Aleca Issigonisa wykorzystywał napęd na przednie koła oraz czterocylindrowy silnik chłodzony wodą. I to był strzał w dziesiątkę. Samochód wypełnił lukę nowości i taniego środka transportu. Przez 41 lat Mini było produkowane przez British Motor Corporation właśnie jako Austin lub Mini Morris. Kompaktowe rozmiary, efektowny dizajn i fantazyjne wnętrze sprawiły, że pojazdy te doskonale wpisały się w rewolucję obyczajową. W kolorowych latach 60. Mini stało się ikoną stylu i symbolem dobrobytu. Kolejne wersje Mini odpowiadały na inne potrzeby konsumentów – nie tylko mieszczan i rajdowców, ale także farmerów. W 1994 roku właścicielem marki został koncern BMW. Początkowo produkcję przejęto 1:1. Dopiero 6 lat później usprawniono technologię i wdrożono lifting na wielu poziomach. Aby podkreślić te zmiany, pisownię „Mini” zastąpiło „MINI”.
Mini/MINI w całej swojej historii zdobyło wiele nagród, m.in. Royal Automobile Club's Dewar Trophy. Zostało też wybrane „Globalnym Samochodem Stulecia” w 1999 roku.
Logo MINI
Skrzydlate logo MINI symbolizuje wolność, szybkość i zwinność, jaką oferuje jazda tym pojazdem. Mało kto jest świadomy tego, że w obecnym kształcie kultowy znak MINI ze skrzydłami powstał dopiero w 2000 roku. Wcześniej logo marki było bardziej złożone i ulegało różnorakim modyfikacjom.
Podstawą do stworzenia późniejszej identyfikacji wizualnej było logo Mini Morris ze skrzydłami pomiędzy kołem z czerwonym bykiem i trzema błękitnymi (oksfordzkimi) falami. W tym samym czasie Austin posługiwał się sześciokątnym logo z herbem i pochyłym napisem. Dodatkowo jeszcze w latach 60. powstało całkiem inne logo w kształcie wieńca i napisem w środku.
W 2000 roku, już jako część koncernu BMW, marka MINI zaprezentowała znany każdemu, uproszczony, trójwymiarowy wariant – napis w kole, do którego przylegają skrzydła. 18 lat później po raz ostatni odświeżono logo – zrezygnowano z trójwymiarowości i nadano mu minimalistyczny, kontrastowy styl.
MINI - rozwiązania w zakresie elektromobilności
W związku z przepisami dotyczącymi obniżenia emisji dwutlenku węgla, MINI przyjęło nową strategię elektromobilności. Postanowiono, że do 2024 roku wszystkie modele mają być zelektryfikowane. Bernd Körber – szef marki zapowiada, że w 2025 roku ponad połowa sprzedanych aut będzie wyposażona w silnik elektryczny. Pięć lat później MINI ma stać się marką w 100% elektryczną. Warte uwagi jest to, że w przyszłości zeroemisyjne MINI nie będzie już powstawać na platformach BMW (obecnie wykorzystuje się BMW i3). Od 2023 roku planowana jest współpraca z chińskim producentem Great Wall Motor.
Samochody elektryczne MINI
Pierwszy elektryczny model MINI, tzw. muscle car był promowany w charakterystycznym dla marki stylu. Na lotnisku we Frankfurcie nad Menem nakręcono wideoklip, w którym auto pełni rolę holownika samolotów. 45-sekundowy materiał prezentuje, jak „MINI elektryk” pięknie radzi sobie z transportowym Boeingiem 777F.
Według doniesień ze świata motoryzacji, elektryczne portfolio MINI ma wkrótce obejmować dwa crossovery: kompaktowego C-SUV-a i miejskiego B-SUV-a z segmentu małych samochodów oraz trzydrzwiowego hatchbacka.
Stacje ładowania, ładowarki MINI
Zachwyty nad elektrycznym MINI nie cichną. Nie milknie także narzekanie na słabą dostępność stacji ładowania w małych miastach, co skutecznie opóźnia decyzję wielu osób o jego zakupie. O ile w aglomeracjach widać ogromną poprawę infrastruktury mobilnej, „tankowanie” akumulatorów na publicznej stacji ładowania poza nimi rzeczywiście może być problematyczne.
Dlatego zachęcamy do współpracy samorządy, instytucje i przedsiębiorców. Zajmujemy się sprzedażą i montażem stacji ładowania oraz wallboxów w dowolnej lokalizacji. Ładowanie MINI na firmowym parkingu, w galerii handlowej czy pod urzędem miasta wcale nie musi być odległą przyszłością.
Wallboxy MINI
Stacje ładowania to oczywiście nie wszystko. Ładować samochód z napędem elektrycznym można ze zwykłego, 230-voltowego gniazdka domowego. Niestety w przypadku MINI BEV jest to dość czasochłonne (pełne naładowanie akumulatorów trwa kilkanaście godzin). Ładowanie w warunkach domowych można usprawnić za pomocą wallboxa. Obsługa ładowarek wiszących jest łatwa, intuicyjna i można ją skonfigurować według własnych potrzeb. Niemal wszystkie nowo wybudowane osiedla mają ładowarki stojące lub wallboxy w garażach, co daje nadzieję, że elektromobilna infrastruktura idzie w dobrym kierunku. Z kolei mieszkańcy domów jednorodzinnych z fotowoltaiką mogą dzięki wallboxowi wykorzystywać nadwyżki zgromadzonej energii.
Ładowanie MINI
Pierwszy samochód MINI na prąd ma złącze ładowania Type 2 lub CCS. Wtyczki są więc kompatybilne z większością terminali dostępnych w Polsce. Można się spodziewać, że w kolejnych modelach producent zastosuje te same rozwiązania.
Przez proces ładowania z łatwością poprowadzi aplikacja MINI Charging. Zawiera m.in. mapę okolicznych stacji i skaner kodów QR, dzięki czemu szybko można aktywować „tankowanie” baterii.
Na stronie MINI można skorzystać z kalkulatora ładowania, który na podstawie dziennego przebiegu wyliczy, ile razy w tygodniu trzeba ładować akumulator, jaką część energii zużywa codzienny przejazd i jakie są oszczędności w porównaniu z wydatkami na standardowe paliwo.
Prosta obsługa
urządzenia
Ekologiczna i ekonomiczna
jazda
Bezpieczeństwo instalacji
i ludzi
Serwis
door-to-door
Produkty z Polski
i Europy
Przetestowane, wysokiej
jakości