Toyota - historia firmy
Czy wiesz, że historia japońskiego koncernu motoryzacyjnego zaczęła się już w XIX wieku w warsztacie tkackim? Jego właściciel, Sakichi Toyoda, zrewolucjonizował przemysł tekstylny, automatyzując pracę warsztatu. Syn założyciela, Kiichiro Toyoda, sprzedał prawa patentowe i zainwestował kapitał w branżę motoryzacyjną (którą zainteresował się podczas podróży po Europie i Stanach). W 1935 roku powstał prototyp pierwszego pojazdu, wyposażonego w 6-cylindrowy silnik wytwarzający 62 koni mechanicznych. I tu rozpoczyna się historia właściwa przyszłego lidera motoryzacji. Dwa lata później powstało przedsiębiorstwo Toyota Motor Corporation, którego hasłem do dziś jest niezmiennie: „Otwórz okno, a zobaczysz wielki świat”. Odzwierciedla ono otwartość na coraz to nowe rozwiązania, słuchanie konsumentów i podążanie za marzeniami. W ten sposób w latach 60. powstał najlepiej sprzedający się samochód na świecie, subcompact, którego nazwa oznacza „małą koronę”. Toyota przekracza wszelkie granice – również dosłownie. Była pierwszym na świecie producentem samochodów, który wyprodukował ponad 10 milionów pojazdów. Po zaimportowaniu samochodu do Danii w 1963 roku ekspansja na zagraniczne rynki potoczyła się błyskawicznie. To również Toyota była pierwszym producentem, który dostrzegł potencjał w napędzie hybrydowym. Prowadzi też prace nad ogniwami wodorowymi.
Obecnie Toyota posiada fabryki niemal na całym świecie. Montuje pojazdy m.in. w Argentynie, Wenezueli, Brazylii, Kanadzie, Kolumbii, Czechach, Francji, Meksyku, Filipinach, Belgii, Polsce, Rosji, RPA, Tajlandii, Indonezji, Turcji, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych.
Japończycy w ramach Toyota Motor Corporation produkują samochody pod pięcioma markami: Toyota, Daihatsu, Hino, Lexus i Ranz.
Logo Toyoty
No dobrze, ale skąd różnica w brzmieniu nazwiska założyciela (Toyoda) i nazwy marki Toyota? Czy to pomyłka, czy celowy zabieg? Wyjaśnienie jest bardzo proste. Japończycy wierzą w moc liczb. Do napisania „Toyoda” potrzeba aż dziesięciu kresek w japońskich znakach jikaku, zaś nakreślenie słowa „toyota” jest kwestią ośmiu ruchów. Liczbą, która przynosi szczęście, sukces i powodzenie, jest właśnie ósemka. Nie zmienia to faktu, że pierwsze logo było jeszcze czerwonym napisem TOYODA w czerwonym ośmiokącie.
Obecny znak Toyoty zadebiutował w 1989 roku. Stworzono go z okazji 50-lecia istnienia firmy. Składają się na niego trzy owale – dwa prostopadłe względem siebie, umieszczone w jednym większym. Całość reprezentuje serce klienta i serce firmy – relacja między nimi w filozofii koncernu zawsze miała duże znaczenie. Istnieją też inne interpretacje emblematu – według nich logo przedstawia kierownicę lub znak nieskończoności (symbolizujący nieskończone możliwości koncernu). Znany jest też materiał reklamowy producenta dowodzący, że każdą z liter słowa TOYOTA da się wpisać w kontury logo.
Toyota - rozwiązania w zakresie elektromobilności
W 2017 roku Toyota ogłosiła strategię na najbliższe lata w zakresie elektryfikacji pojazdów. W celu obniżenia emisji dwutlenku węgla o 90% w stosunku do 2010 roku, Japończycy postanowili przestawić się na produkcję hybryd (HEV), hybryd typu plug-in (PHEV), elektryków (BEV) oraz samochodów z ogniwami paliwowymi (FCEV). Dodatkowo udoskonalane będą technologie stosowane w samochodach elektrycznych z akumulatorami na czele. Zdaniem specjalistów konieczne jest zwiększenie pojemności baterii przy jednoczesnym zmniejszeniu ich rozmiarów. Jednocześnie Toyota nie zamierza rezygnować z pracy nad innymi rodzajami napędów.
Samochody elektryczne Toyota
Domeną koncernu są samochody hybrydowe – Toyota jest w nich liderem. Według planów Japończyków, spośród 70 zelektryfikowanych do 2025 roku modeli Toyoty, 15 będzie z napędem całkowicie elektrycznym. Będą one powstawać na uniwersalnej platformie e-TNGA, którą łatwo zaadaptować do aut różnych rozmiarów i segmentów.
Ciekawostką jest, że podczas Tokyo Motor Show w 2019 roku Toyota zaprezentowała samochód elektryczny, jakiego nikt się nie spodziewał. Rozmiarami bliżej mu do dwukołowców niż samochodów elektrycznych. Jest dwuosobowy, mierzy 2490 mm długości, przejedzie na jednym ładowaniu 150 km i ma być odpowiedzią na zatłoczone miasta z deficytem miejsc do parkowania.
Krążą też pogłoski o tym, że polskie samochody elektryczne Izera mają powstawać we współpracy z Toyotą i być produkowane na jednej linii produkcyjnej.
Stacje ładowania, ładowarki do Toyoty
Rozwój infrastruktury przyjaznej hybrydom plug-in i samochodom elektrycznym to dla producentów aut kwestia priorytetowa. Brak stacji ładowania w naturalny sposób przekłada się na niskie wyniki sprzedażowe. Nie inaczej jest z Toyotą. Ładowarki wewnętrzne i zewnętrzne dostępne w najbliższej okolicy możesz sprawdzić w aktualizowanych na bieżąco aplikacjach mobilnych. Nie ma też obaw o złącza i trudności z obsługą terminala. Japońskie auta na prąd są w pełni kompatybilne z europejskimi stacjami ładowania.
Wallboxy Toyota
Rekomendowane przez Toyotę rozwiązanie ładujące to wallbox 11 kW, dużo szybsze niż domowe gniazdko 2,3 kW. Przed zakupem ładowarki należy wybrać miejsce montażu, wykonać audyt techniczny (w przypadku niewystarczającego przydziału mocy złożyć wniosek o jego zwiększenie) i opcjonalnie uzyskać pozwolenie (jeśli montaż wallboxa planowany jest na terenie wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni). Montaż wallboxów wieńczy konfiguracja urządzenia pod kątem potrzeb użytkownika.
Ładowanie samochodów elektrycznych Toyota
Jak do większości przypadków aut na prąd, do ładowania Toyoty również stworzono pomocne narzędzia. Należy do nich aplikacja Toyota MyT. Można za jej pomocą nie tylko zaplanować ładowanie w drodze i znaleźć najbliższe terminale, ale także kontrolować zużycie energii i zdalnie łączyć się z pojazdem.
Prosta obsługa
urządzenia
Ekologiczna i ekonomiczna
jazda
Bezpieczeństwo instalacji
i ludzi
Serwis
door-to-door
Produkty z Polski
i Europy
Przetestowane, wysokiej
jakości