Kia - historia firmy
Kia Motors Corporation od swoich narodzin w 1944 roku przeszła wiele zmian. Początkowo przedsiębiorstwo o nazwie Kyungsung Precision Industry zajmowało się produkcją stalowych elementów rowerowych, a od 1951 roku również dostarczaniem kompletnych rowerów. Wtedy właśnie zmieniono nazwę na Kia Industries (Kia znaczy „powstały w Azji”). Dekadę później poszerzono ofertę o motocykle i samochody. Co ciekawe, pierwszy samochód Kia z 1962 roku był trójkołowym dostawczakiem.
Pojazdy stricte osobowe zaczęto produkować w latach 70-ych: na licencjach Fiata, Mazdy i Peugeota. Były one przeznaczone na rodzimy, południowokoreański rynek, gdzie przyjęły się bardzo dobrze. Niestety pierwsza połowa lat 80-tych minęła Kii pod znakiem produkcji samochodów ciężarowo dostawczych dla dyktatora Chun Doo-hwana. Dopiero w 1986 roku udało się przywrócić działalność na tor aut osobowych. Partnerem Kii stał się tym razem amerykański Ford. Stąd już droga do ekspansji na rynki europejskie i amerykańskie była bardzo prosta. Pomimo dynamicznego wzrostu produkcji, w latach 90-ych Kia mierzyła się z kryzysem finansowym, a w 1997 roku ogłoszono bankructwo. Dzięki fuzji z koncernem Hyundai nastała era Hyundai Motor Group – era stabilizacji i rozwoju. Zaowocowała eksportem 15 milionów pojazdów w 2015 roku. Obecnie Kia Motors Corporation dokłada starań, by zdobyć pozycję lidera w produkcji aut elektrycznych.
Logo Kii
Historię rozwoju logo marki Kia otwiera rok 1953 – ówczesne logo nawiązuje do przemysłu maszynowego i chemicznego (koło zębate z napisem KIA wewnątrz oraz z ostrzami na zewnątrz). W 1963 roku na 20-lecie istnienia przedsiębiorstwa Kia Industries stworzono proste, zielone logo – przypomina wyłącznik lub literę Ó. 1986 rok przynosi kolejną zmianę. Trzy niebieskie fale nad granatowym napisem mają symbolizować innowacyjność, odpowiedzialność społeczną i rozwój marki. Wizerunek, jaki znamy dziś, czyli czerwony napis zamknięty w elipsie, powstał w 1994 roku.
Kia - rozwiązania w zakresie elektromobilności
Wraz z elektryfikacją swojej gamy modelowej, koreański producent włącza się w rozwijanie infrastruktury przyjaznej pojazdom zeroemisyjnym. Angażuje się w tworzenie tzw. Mobility Hubs, czyli centrów elektromobilności ze stacjami ładowania i serwisami. „Kijanki” znajdziemy także w sektorze „car sharingu”. Idea wspólnego korzystania z samochodów powstała po to, by zmniejszyć emisję spalin i zniwelować problem korków w aglomeracjach i większych miastach.
Aby popularyzować wiedzę o samochodach elektrycznych, Kia we współpracy z magazynem TIME uruchomiła w Internecie „Centrum dotyczące elektromobilności”. To zbiór ciekawostek, multimediów i infografik, które mają ułatwić kierowcom przesiadanie się z aut spalinowych na zeroemisyjne.
Samochody elektryczne Kia
Dyrektor Generalny Kia Motors Corporation - Ho Sung Song ogłosił „Plan S” rozwoju marki w kierunku elektromobilności. Zapowiedział w nim, że do 2026 roku ma powstać 500 tys. egzemplarzy „elektryków” oraz milion sztuk aut zelektryzowanych. Zakłada też, że do 2027 roku zjedzie z taśm siedem pojazdów typu BEV, z czego każdy będzie reprezentował inny segment. Według „Planu S”, do 2029 roku auta z napędem elektrycznym mają stanowić 25% światowej sprzedaży. Ich ekspansję na rynki europejskie ma ułatwić współpraca z siecią IONITY (Kia jest w niej udziałowcem).
W gamie zeroemisyjnych pojazdów Kia zamierza stosować dwa rodzaje napędu elektrycznego: 400 V i 800 V (w zależności od przeznaczenia auta).
Stacje ładowania, ładowarki Kia
Jeśli chodzi o ładowanie „kijanek”, producent zapewnia, że absolutnie nie trzeba się martwić o standardy i kompatybilność. Jedyne, czego potrzeba do ładowania Kia w publicznych ładowarkach AC przemiennego to kabel do ładowania prądem przemiennym typu 2. Z kolei stacje ładowania prądem stałym są wyposażone w odpowiednie kable i wystarczy je podłączyć do portu ładowania w pojeździe.
Zalecanym przez producenta rozwiązaniem jest karta KiaCharge. Karta oferuje 205 500 możliwości ładowania w 29 krajach Europy, na czele z siecią stacji ładowania Digital Charing Solutions. Dodatkowo informuje o okolicznych ładowarkach, ich typach i przewidywanej dostępności.
Wallboxy Kia
Istnieją dwa sposoby domowego ładowania pojazdów Kia. Pierwszy nie wymaga żadnych dodatkowych urządzeń i odbywa się bezpośrednio z gniazdka 230V. Jego wadą jest długi czas ładowania (1 godzina ładowania to ok. 15 km zasięgu).
Drugi sposób to ładowanie za pomocą wallboxa, czyli ładowarki naściennej. Wallbox skraca czas ładowania akumulatorów od kilku do kilkudziesięciu godzin (3-4 razy, w zależności od pojemności akumulatora. W wariancie 40 kWh wallbox naładuje go w 6 godzin).
Ładowanie Kii
Wyróżnia się trzy tryby ładowania:
- wolny (ładowarkami 3-7 kW) - ładowanie trwa w przypadku aut elektrycznych od 8 do 24 godzin, a w przypadku hybryd plug-in do 5 godzin;
- szybki (ładowarkami 11-22 kW) – ładowanie trwa 3-6 godzin;
- superszybki (superładowarkami 50-150 kW) – ładowanie trwa od 15 do 70 min.
W obliczu rozwoju sieci ładowania, właściciele koreańskich aut elektrycznych mogą liczyć na coraz lepszy dostęp do publicznych terminali.
Prosta obsługa
urządzenia
Ekologiczna i ekonomiczna
jazda
Bezpieczeństwo instalacji
i ludzi
Serwis
door-to-door
Produkty z Polski
i Europy
Przetestowane, wysokiej
jakości