Fiat - historia firmy
Fiat należy do najstarszych przedsiębiorstw związanych z motoryzacją. Włoską fabrykę samochodów utworzono w Turynie w 1899 roku z inicjatywy Giovanniego Agnellego. Nazwa FIAT jest akronimem słów Fabbrica Italiana Automobili Torino. Pierwszy pojazd stworzony przez Włochów był napędzany dwucylindrowym silnikiem benzynowym o mocy 3,5 koni mechanicznych. Nad tylnym siedzeniem umiejscowiona była składana, brezentowa budka. Po tym projekcie akcje firmy szybko trafiły na giełdę. Mało tego – w 1903 roku utworzono nowe filie Fiata, m.in. w Nowym Jorku.
Początek XX wieku przyniósł budowę dwóch fabryk, produkcję czołgów i wozów szturmowych oraz pojazdów licencyjnych w Moskwie. W 1932 roku zaprezentowano czterodrzwiowego sedana z żelazno-drewnianą karoserią, który z miejsca odniósł sukces. Samochodem, który zmotoryzował cały kraj była jednak dopiero tzw. „myszka miki”, produkowana w latach 1936-55 w liczbie 510 000 egzemplarzy. Ten ekonomiczny, najmniejszy jak dotąd samochód dostępny był w trzech wersjach nadwozia: dwudrzwiowego coupé, dwudrzwiowego kabrioletu i trzydrzwiowego kombi.
Uruchomiona pod koniec lat 30. fabryka Mirafiori funkcjonuje do dziś i jest najstarszą fabryką w Europie. To tutaj po zakończeniu II wojny światowej ze zdwojoną siłą wznowiono produkcję. Dla wielu osób zaskakujący jest fakt, że Fiat produkował też odrzutowce myśliwskie dla sił powietrznych NATO.
Dobra passa włoskiego przedsiębiorstwa przerosła najśmielsze oczekiwania założycieli. W latach 60. i 70. koncern Fiat nawiązał współpracę z francuskim PSA, radzieckim WAZ, zbudował Togliattigrad – motoryzacyjne miasteczko nad Wołgą, przejął kilka spółek i został właścicielem takich marek jak Ferrari i Lancia. W 1979 roku powstał holding Fiat S.p.A., obejmujący Fiata, Lancię, Autobianchi, Abartha oraz Ferrari. W lata 80. Fiat wszedł jako właściciel kolejnych marek – Iveco, Alfa Romeo i Maserati.
W kolejnym tysiącleciu powołano spółki Fiat Professional oraz Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Obecnie Fiat wchodzi w skład międzynarodowego koncernu Stellantis.
Jeśli chodzi o związki Fiata z Polską, sięgają one roku 1921 roku. Wówczas rozpoczęto plany inwestycyjne dotyczące budowy fabryki na naszych ziemiach. Niestety planu zaniechano, ale już 10 lat później podpisano umowę licencyjną na montaż dwóch modeli w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie. Później produkcję fiatów uruchomiono także w Bielsku-Białej i Tychach.
Logo Fiata
Historię emblematów Fiata otwiera złota tabliczka z wygrawerowanym napisem Fabbrica Italiana di Automobili Torino. Dwa lata później używano w logo akronimu FIAT. Co ciekawe, krój czcionki zachował się do dziś, a charakterystyczne „A” jest rozpoznawalne na całym świecie. To, co się zmieniało na przestrzeni lat, to tło, kolor i kształt logo. Zanim tło stało się jednolite (1925 rok), wypełniały je dekoracyjne motywy roślinne. Jeśli chodzi o kolor, stosowano naprzemiennie niebieski lub czerwony ze srebrnymi, lub złotymi elementami. Przez jakiś czas (1966-1991) znakiem marki były ukośne pasy (występujące samodzielnie lub oddzielające litery), jednak ostatecznie zdecydowano się na zwrot ku tradycji, czyli koła, trapezy i metalowe obramowanie.
Fiat - rozwiązania w zakresie elektromobilności
Olivier François, dyrektor generalny Fiata ogłosił, że w latach 2025-2030 gama pojazdów stopniowo będzie ulegała elektryfikacji. Do 2022 roku ma się pojawić kilka modeli BEV i PHEV (z wtyczką plug-in) oraz mild-hybrid (instalacja elektryczna wspomagająca pracę silnika spalinowego). Elektryfikacja w Fiacie oznacza odświeżenie ok. 80% dotychczasowej gamy modelowej. Zmiany w architekturze samochodów będą dotyczyły w szczególności podwozia, wykorzystywanego teraz jako nośnik akumulatorów.
Samochody elektryczne Fiat
Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2019 roku zaprezentowano stworzonego od podstaw hatchbacka na prąd. Projekt odniósł sukces – w plebiscycie "Car Design Awards 2019" uznano go za „Najlepszy samochód koncepcyjny".
Jeśli chodzi o istniejące już modele, na pierwszy ogień elektryfikacji poszedł legendarny model z 1957 roku. W sprzedaży będzie wkrótce elektryczne auto dostawcze w kilku wariantach. Świat z niecierpliwością czeka na kolejne pojazdy napędzane energią.
Stacje ładowania, ładowarki Fiat
Elektrosceptyków powstrzymuje najczęściej brak stacji ładowania w najbliższej okolicy. Wystarczy jednak śledzić na bieżąco mapę punktów ładowania, by przekonać się, że infrastruktura publicznych ładowarek prężnie się rozwija. Jak na razie, do dyspozycji właścicieli e-fiata jest ponad 120 tysięcy stacji ładowania. Za kilka lat będzie można niemal wszędzie zasilić swojego Fiata energią – zarówno w aglomeracjach, jak i mniejszych miejscowościach.
Zresztą, sami Włosi postanowili wpłynąć na poprawę elektromobilności. W związku z zapowiedzianą współpracą Fiata z Engie – producentem systemów magazynowania i ładowarek do samochodów na prąd, do 2030 roku mają powstać niemal 4 mln stacji ładowania.
Wallboxy Fiat
Ładowanie Fiata w domu eliminuje znaczną część problemów z dostępnością terminali, a co więcej, pozwala oszczędzić czas i pieniądze. Wbrew wyobrażeniom niektórych, ładowanie w domu wcale nie oznacza powolnego pobierania prądu z gniazdka, trwającego od kilkunastu do kilkudziesięciu godzin. Hitem wśród właścicieli „elektryków” są wallboxy – naścienne ładowarki o różnej mocy, które zapewniają bezpieczne, wygodne ładowanie o dowolnej porze dnia i nocy. Wybierając wallbox dla siebie, należy uwzględnić rodzaj instalacji, przydział mocy do obiektu oraz indywidualne parametry pojazdu. Na wszystkie wątpliwości związane z kupnem wallboxa odpowiedzą eksperci z AmperGo.
Ładowanie samochodów elektrycznych Fiat
Włosi postanowili ułatwić proces ładowania fiatów, wdrażając aplikację My easyCharge. Dzięki niej można szybko znaleźć stację ładującą w okolicy, sprawdzić ile potrwa ładowanie fiata i ekspresowo przeprowadzić transakcję.
Prosta obsługa
urządzenia
Ekologiczna i ekonomiczna
jazda
Bezpieczeństwo instalacji
i ludzi
Serwis
door-to-door
Produkty z Polski
i Europy
Przetestowane, wysokiej
jakości