Opel – historia firmy
W 1862 roku nikt nie przypuszczał, że niemiecka firma produkująca maszyny do szycia przeobrazi się w koncern motoryzacyjny. Droga do Stellantis wiodła także przez produkcję rowerów. Wszystko zaczęło się od ślusarza i przemysłowca Adama Opla, który porzucił pracę w fabryce maszyn do szycia, by otworzyć warsztat naprawiający maszyny. Po jakimś czasie zaczął produkować własne maszyny do szycia. Bogate zaplecze technologiczne pozwoliło rozszerzyć działalność o projektowanie i sprzedaż dwukołowców. Po jego śmierci rodzinny interes przejęli żona i synowie, którzy zainteresowali się przemysłem samochodowym. I w ten sposób w 1899 nawiązano współpracę z Friedrichem Lutzmanem i rozpoczęto produkcję pierwszego samochodu osobowego. Powstało 11 pojazdów rozwijających prędkość 20 km/h, które wyposażono w silnik spalinowy o mocy 4 koni mechanicznych. W 1901 roku połączono siły z Alexandrem Darracq – francuskim konstruktorem, dzięki czemu powstały nie tylko kolejne modele samochodów, ale też motocykle. Wybuch I wojny światowej przekierował działalność fabryki na samochody ciężarowe dla wojsk. W okresie pokoju ponownie skoncentrowano się na rowerach i motocyklach.
Pierwszy samochód produkowany seryjnie przez Opla powstał w 1921 roku. Od tej pory pojazdy z tej fabryki mogły trafiać do szerszego grona odbiorców. W ciągu dekady Opel zdobył już 37,5% udziałów w rodzimej branży motoryzacyjnej, jednocześnie stając się narodowym producentem aut. Model funkcjonowania firmy zmienił się po sprzedaży akcji amerykańskiemu koncernowi General Motors i umożliwiał kupowanie aut na kredyt.
W latach 30. Opel zaprezentował pierwszy niemiecki pojazd ze stalową, integralną ramą i nadwoziem. W czasie drugiej wojny światowej przemysł zbrojeniowy stał się w fabrykach Opla priorytetem, aż do momentu, gdy w wyniku nalotów bombowych ucierpiało kilka z nich. Sporą część technologii Opla przejęło ZSSR, które korzystając z jego know-how, produkowało Moskwicza. Produkcję nowych modeli Opla wznowiono w 1947 roku. W latach 80 rozpoczęto budować fabrykę w hiszpańskiej Saragossie.
W 2009 roku głównymi trzema akcjonariuszami firmy zostali Sbierbank Rassji, Mitsubishi Magna oraz General Motors. Z kolei w 2017 roku Opel wszedł w skład międzynarodowego konglomeratu Stellantis.
Logo Opla
Pierwotny znak firmowy zawierał inicjały założyciela – Adama Opla. Kilka kolejnych to wariacje na temat napisu Opel w różnych stylizacjach – m.in. w kształcie oka z 1910 roku. Od połowy lat 30. logo Opla zaczęło bazować na pierścieniu, w którym znajdował się przedmiot skierowany w lewo – strzała, samolot lub ptak. Przez jakiś czas znakiem rozpoznawczym Opla był sterowiec, tzw. zeppelin wpisany w okrąg (lub jak kto woli, w literę „O”). Tak było aż do 1964 roku, kiedy oparto identyfikację wizualną na błyskawicy.
Na temat tego, skąd w logo Opla wzięła się błyskawica, są dwie teorie. Zwolennicy pierwszej uważają, że ma to związek z pierwszym modelem roweru o nazwie Victoria Blitz (niem. „błyskawica”). Bardziej popularna opinia głosi, że chodziło o ciężarówkę Blitz, produkowaną w latach 30. Jej chłodnicę znakowano napisem „Opel Blitz”, układającym się w kształt pioruna.
Opel – rozwiązania w zakresie elektromobilności
Elektryczna ofensywa Opla trwa w najlepsze. Do połowy 2021 roku pojawiło się już 8 modeli zasilanych prądem, w tym auta osobowe, vany i furgony. Plany Opla w zakresie elektryfikacji gamy modelowej są ambitne – od 2017 roku cały koncern Stellantis realizuje plan PACE. Przeznaczono na to 30 mld dolarów. Przedstawiciele koncernu informują, że po 2028 roku nie powstanie już żaden model Opla z napędem spalinowym.
Dyrektor generalny Opla – Michael Lohscheller zapewnia, że priorytetem firmy stało się obniżenie emisji paliw w Europie. Jednocześnie wsłuchuje się w potrzeby odbiorców, by każdy kolejny model odpowiadał na ich potrzeby i wyzwania związane z elektromobilnością.
Samochody elektryczne Opel
Mobilna e-rodzina z Rüsselsheim am Main stale się powiększa. Produkcję samochodów elektrycznych marki Opel usprawni i przyspieszy dostęp do czterech nowych, uniwersalnych platform, które zaprojektowano pod kątem elektromobilności. Współpracują one ze znormalizowanymi akumulatorami (ich łączna pojemność między 37 a 200 kWh) oraz z trzema zestawami napędów.
Sam producent w swojej zero- i niskoemisyjnej rodzinie wyróżnia miękki układ hybrydowy, pełny układ hybrydowy, układy typu plug-in (PHEV), układ elektryczny (BEV), układ elektryczny o zwiększonym zasięgu (E-REV) oraz układ elektryczny z ogniwami paliwowymi (FCEV).
Uważa się, że modele wypuszczane pod szyldem Opla mają estetyczne i wygodne wnętrza, dzięki którym podróż tymi samochodami jest komfortowa zarówno dla kierowców, jak i dla pasażerów. Auta te są łatwe w prowadzeniu i zaopatrzone zostały w bardzo wydajne silniki.
Stacje ładowania, ładowarki Opla
Opel na prąd to coraz częstszy widok na polskich drogach. Wbrew pozorom, w dużych miastach dostęp do publicznej stacji ładowania wcale nie jest trudny. Ładowarki stają się normą w galeriach handlowych i biznesowych, parkingach firm i urzędów, w hotelach i na ulicach miast.
Ople w wersji elektrycznej posiadają złącze typ 2 do ładowania prądem przemiennym, a do ładowania prądem stałym złącze CCS. Właściciele Opla w wersji e-mobilnej mogą bez przeszkód korzystać z większości europejskich sieci stacji ładowania.
Wallboxy Opel
Według użytkowników pojazdów elektrycznych, spośród ładowarek najlepiej sprawdzają się wallboxy. Dzięki niewielkim rozmiarom można je montować niemal w każdym garażu i parkingu, a korzyści z takiej inwestycji są ogromne. Zasilenie akumulatorów z takiej ładowarki naściennej trwa dużo szybciej niż z gniazdka domowego. Zespół AmperGo oferuje doradztwo i montaż wallboxa, który bezproblemowo zasili twojego Opla.
Ładowanie Opla
Producent dołożył starań, by e-mobilność dla użytkowników marki Opel była maksymalnie prosta i intuicyjna. Oferuje gotowe rozwiązania ułatwiające ładowanie zarówno w warunkach domowych, jak i na stacjach szybkiego ładowania. Na stronie producenta można sprawdzić w kalkulatorze ładowania, ile czasu zajmie zasilenie wybranego modelu do wybranego poziomu (od 1 do 100%) konkretną mocą oraz jak to się przełoży na uzyskany zasięg pojazdu.
Prosta obsługa
urządzenia
Ekologiczna i ekonomiczna
jazda
Bezpieczeństwo instalacji
i ludzi
Serwis
door-to-door
Produkty z Polski
i Europy
Przetestowane, wysokiej
jakości