Mazda - historia firmy
W 2020 roku Mazda obchodziła stulecie istnienia. Jej założycielem był Jujiro Matsuda. Początkowo firma z Hiroszimy nazywała się Toyo Cork Kogyo, a jej specjalnością była produkcja obrabiarek. Na fali ogólnego zainteresowania motoryzacją, szybko rozpoczęto prace nad stworzeniem pojazdu z silnikiem. I tak w 1931 roku powstał pierwszy udany projekt – trójkołowiec o nazwie „Mazda-go”. Wyprodukowano go w 66 egzemplarzach i łączył cechy motocykla oraz samochodu.
Nazwę firmy na „Mazda” zmieniono w 1934 roku – był to ukłon w stronę Matsudy oraz staroperskiego bóstwa Ahura-Mazda. W latach 40. zaczęły powstawać prototypy czterokołowych osobówek, wstrzymane przez wybuch II wojny światowej. Połowa fabryki została zniszczona w wyniku bombardowania Hiroszimy.
Dopiero po odbudowie zakładu produkcyjnego możliwe były dalsze prace. Pierwszym powojennym sukcesem Mazdy było zaprezentowanie w 1960 roku czterokołowego pojazdu typu coupe, z silnikiem 356 cm³. Kolejny triumf przyniosła sprzedaż w 1963 roku milionowego samochodu – licząc od początków istnienia firmy. Warto dodać, że to właśnie Mazda odkryła potencjał rotacyjnych silników Wankla. Pojazd powstały w 1967 roku, oprócz rotacyjnego silnika pod maską, zachwycał też zaawansowaną technologią i śmiałą stylistyką. Przez długi czas Mazda była zresztą jedynym przedsiębiorstwem produkującym pojazdy z kilkoma rodzajami napędów.
Na ten moment z dwóch zakładów produkcyjnych i dziewiętnastu fabryk Mazdy wyszło ok. 70 modeli aut. Ich produkcja utrzymuje się na poziomie 500 000 rocznie. Japoński producent z Hiroszimy przetrwał wiele kryzysów, a precyzją i nietypowym podejściem na zawsze zmienił świat motoryzacji.
Logo Mazdy
Pierwszym oficjalnym logo Mazdy była nazwa firmy napisana pochyłą, krągłą, ozdobną czcionką. W 1936 roku powstał też symbol Mazdy – inspirowany herbem Hiroszimy. Przedstawia on zwielokrotnioną literę M ze skrzydłami. Miał wyrażać zwinność i szybkość, a do tego identyfikować produkty z siedzibą firmy. Zmiany przyniósł dopiero rok 1959, kiedy zaprezentowano nowe logo – literę „m” wpisaną w okrąg. Był to czas przełomowych rozwiązań technicznych wprowadzanych przez producenta.
Napis „mazda”, który znamy dziś, pierwszy raz ujrzał światło dzienne w 1975 roku. Logo wciąż było poddawane metamorfozom, choć kierunek modyfikacji był stały – skrzydła i słońce. W 2002 roku odświeżono je, wzmacniając przy tym przekaz „zoom-zoom”, który można przetłumaczyć jako „przyjemność jazdy”. W literze M wyeksponowano kształt V, a całość otrzymała nowoczesny sznyt.
Mazda - rozwiązania w zakresie elektromobilności
Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych było dla Mazdy priorytetem już w latach 70. Aby skuteczniej i szybciej wdrożyć produkcję aut z ekologicznym napędem elektrycznym o różnych rozmiarach i rodzajach nadwozia, Mazda tworzy własną platformę Skyactiv EV Scalable Architecture. Za jej pomocą producent do 2030 roku zamierza zelektryfikować w mniejszym lub większym stopniu swoją gamę modelową. W planach są trzy modele elektryczne, pięć modeli typu plug-in oraz pięć modeli hybrydowych.
Samochody elektryczne Mazda
Starania Mazdy z zakresu elektromobilności doceniono w 2020 roku w plebiscycie Tech Awards. W kategorii „najlepszy samochód elektryczny” wygrał pierwszy pojazd elektryczny tego producenta! Być może sukces odniesiono dzięki rightsizingowi, czyli dostosowaniu pojemności akumulatora do wielkości i przeznaczenia samochodów. Na jednym ładowaniu tą elektryczną mazdą można przejechać ok. 200 km. Głosującym przypadło do gustu także zastosowanie ekologicznych materiałów do wykończenia wnętrza: m.in. korka i wegańskiej skóry.
Stacje ładowania, ładowarki Mazda
Ponieważ elektromobilna rewolucja już się rozpoczęła, stacje ładowania coraz częściej stoją w centrach miast, galeriach handlowych, zagłębiach biznesowych i na firmowych parkingach. Złącza ładowania w elektrycznych mazdach nie wymagają dodatkowych przejściówek (Typ2, CCS), więc bez problemu można zasilić akumulator na dowolnej stacji i ruszyć w dalszą drogę. Maksymalna moc ładowania DC w pierwszym modelu mazdy na prąd wynosi 50 kW – wszystko wskazuje na to, że krótki postój przy terminalu szybkiej ładowarki będzie możliwy również w następnych modelach.
Wallboxy Mazda
Marzeniem wielu osób jest posiadać w garażu elektryczną mazdę – zwycięzcę plebiscytu Tech Awards. Kusi przyspieszenie, wygląd i czysta radość z jazdy. Jeśli przeszkodą jest mało miejsca na ładowarkę, rozwiązaniem tego problemu jest właśnie wallbox. Montaż wallboxa jest prosty, należy do najtańszych na rynku ładowarek i zajmuje niewiele czasu. To szybsza, w pełni bezpieczna alternatywa dla ładowania z gniazdka.
Ładowanie samochodów elektrycznych Mazda
Ładowanie Mazdy może się odbywać w trzech trybach:
- wolnym (do 7 kW),
- szybkim (11-22 kW),
- superszybkim (50-150 kW).
Ładowarkę do japońskiego akumulatora wybierasz w zależności od dostępnych terminali, lokalnej infrastruktury ładowania, czasu, jakim dysponujesz i osobistych potrzeb.
Prosta obsługa
urządzenia
Ekologiczna i ekonomiczna
jazda
Bezpieczeństwo instalacji
i ludzi
Serwis
door-to-door
Produkty z Polski
i Europy
Przetestowane, wysokiej
jakości