Ładowarki, wallboxy do Opla Ampery
Dla wielu osób czynnikiem decydującym o kupnie Opla Ampery była kampania promocyjna z udziałem Katie Melua. I nic dziwnego, bo auto prowadzi się jak z nut. Co więcej, nie wymaga drastycznej zmiany przyzwyczajeń użytkowników aut z tradycyjnym napędem. W Amperze jednostka spalinowa działa, jak mini-elektrownia pokładowa. Oznacza to, że gdy skończy się prąd, nie ma konieczności natychmiastowego korzystania z ładowarki. Zamiast tego można (nie przerywając podróży) wytworzyć energię do dalszej jazdy za pomocą silnika benzynowego.
Oczywiście korzystniej cenowo jest zasilać akumulatory w ładowarkach niż uzupełniać bak. Opla Amperę można ładować z gniazdka 230-voltowego (5 godzin) lub szybciej, za pomocą wallboxa. Wallboxy cieszą się ogromnym uznaniem ze względu na wygodę i bezpieczeństwo ładowania.
Stacje ładowania do Opla Ampery
Gdy w Amperze rozładuje się akumulator, do akcji wkracza silnik spalinowy o pojemności 1.4, który może zwiększyć zasięg o 500 km. Wówczas zapotrzebowanie na paliwo wynosi średnio zaledwie 1,6 l na każde 100 km. Zasięg elektryczny w Oplu zwiększa się też dzięki ekonomicznemu trybowi jazdy. Mimo wszystko podwyżki cen paliw zachęcają do celowania w jazdę zeroemisyjną. Alternatywą dla tankowania na długich trasach są więc postoje na stacjach ładowania lub doładowanie baterii z gniazdka domowego. Warto mieć też na uwadze, że aby przedłużyć żywotność akumulatorów, producent umożliwił silnikowi spalinowemu w Amperze ładowanie do 80%. Wybór pomiędzy stacjami paliw i stacjami ładowania daje użytkownikom spore pole manewru i komfort psychiczny.
Samochód elektryczny Opel Ampera
Opla Amperę produkowano w latach 2011-2014 w Detroit. Był pierwszym zelektryfikowanym pojazdem na europejskim rynku z opcją range extendera w postaci silnika spalinowego (EREV). Czyli podsumowując, pracują w nim dwa silniki: elektryczny (o mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 370 Nm) oraz benzynowy ECOTEC (o mocy 86 KM przy 4800 obr/min i 130 Nm przy 4250 obr/min). Silnik elektryczny czerpie energię z akumulatora o pojemności 16 kWh i masie 198 kg. Za jego ładowanie odpowiada właśnie ECOTEC produkowany przez koncern General Motors. Zbiornik paliwa ma pojemność 35 litrów.
Dzięki takiemu układowi napędowemu można zmieniać przyciskiem Drive Mode tryb pracy, dostępny w czterech wariantach: normalnym (uruchamianym domyślnie), sportowym, górskim i miejskim.
Amperę zbudowano na tej samej płycie podłogowej, co Chevrolet Volt. Ampera miała stanowić konkurencję dla Toyoty Priusa, która spala dwukrotnie więcej benzyny, ale za to ma o 100 litrów większy bagażnik (w Oplu kufer mieści 350 litrów, chyba że złożymy kanapę, to przestrzeń bagażowa zwiększy się do 1005 litrów).
Model ten osiąga pierwszą (i jedyną) setkę w 9 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosi 169 km/h. Maksymalny zasięg przy oszczędnej jeździe na długiej trasie to około 520 km, minimalny zasięg – 377 km. Zasięg w samym trybie elektrycznym wynosi 60 km.
W kwestii wymiarów - Ampera to pojazd długi na 4498 mm, szeroki na 1791 mm z rozstawem osi 2685 mm, o masie własnej 1732 kg. Jest więc przedstawicielem segmentu C. Ten kompaktowy, nowatorski Opel został zaprezentowany w Genewie na Motor Show w 2009 roku. W owym czasie zachwycił wielością innowacji, nowoczesnym kokpitem i wysokiej klasy systemem audio.
Ładowanie Opla Ampera
Według producenta, ładowanie Ampery jest tańsze niż całodzienna praca komputera. A jeśli weźmiemy pod uwagę ładowanie akumulatorów w domu z fotowoltaiką, wtedy koszty zostają całkowicie zminimalizowane do zera.
Port ładowania Typ 1 umieszczony został z przodu po lewej stronie. Jeśli chodzi o czas ładowania baterii do pełna ze standardowego gniazdka, zajmuje to ok. 5 godzin. Szybsze urządzenie (np. ładowarka 16 A) przyspieszy ten proces do 3,5-4 godzin.
Opel Ampera - opinie
Opel Ampera spotkał się z pozytywnym odbiorem, choć został zaklasyfikowany raczej do samochodów krótkodystansowych, w sam raz na codzienne dojazdy do pracy i na zakupy. Niemal wszyscy się zgodzą co do tego, że jest autem oszczędnym, w którym sprytnie połączono pracę różnych silników. Najwyższe noty Ampera zyskuje za skrzynię biegów i bezawaryjność. Nieco niższe wyniki zyskała jedynie widoczność – zwłaszcza tylnej szyby w lusterku wstecznym. Pojawiły się też narzekania na grube słupki A i C.
Prosta obsługa
urządzenia
Ekologiczna i ekonomiczna
jazda
Bezpieczeństwo instalacji
i ludzi
Serwis
door-to-door
Produkty z Polski
i Europy
Przetestowane, wysokiej
jakości