Być może zastanawiałeś się, co oznaczają tajemnicze skróty, którymi posługują się producenci obecnych aut. BEV, HEV, PHEV, MHEV, EREV, FCEV – można się pogubić. Jednak po przeczytaniu tego artykułu twoja wiedza usystematyzuje się, dzięki czemu będziesz w stanie rozróżnić hybrydę plug-in od hybrydy typu mild, pomimo ich niewielkich różnic. Sprawdź, czym różnią się od siebie poszczególne rodzaje samochodów elektrycznych i hybrydowych.
Wiek XVIII to przełomowy okres dla światowego transportu. To właśnie wtedy powstał pierwszy wolnobieżny pojazd, do którego napędu użyto silnika parowego. Pomimo wielu wad, takich jak długi rozruch, spore zużycie wody czy konieczność stosowania w pojeździe kotła, maszyny parowe przetrwały ponad 100 lat.
W 1886 roku Carl Benz skonstruował pierwszy samochód, wykorzystując silnik spalinowy zasilany benzyną. Równolegle francuski inżynier Gustav Trouve przedstawił w Paryżu pierwszy samochód o napędzie elektrycznym. Jednak w pierwszej potyczce silnik elektryczny przegrał. Przez ponad wiek silnik spalinowy był głównym źródłem do napędu większości pojazdów i maszyn. Jednak historia kołem się toczy i obecnie silnik elektryczny może na dobre pokonać swego rywala. Jest to spowodowane m.in. coraz wyższymi normami emisji spalin, którym producenci nie są w stanie podołać. Samochody korzystające z alternatywnych źródeł energii emitują znacznie mniej szkodliwych substancji do atmosfery. Kolejnym, przemawiającym za nimi argumentem, jest fakt, że społeczeństwo staje się bardziej świadome w sprawach ekologii i ochrony środowiska. W związku, z czym perspektywy rozwoju elektromobilności są niezwykle obiecujące.
Poniżej znajdziesz krótką charakterystykę poszczególnych typów aut z napędem elektrycznym i hybrydowym – BEV, HEV, PHEV, MHEV, EREV, FCEV. Dowiedz się, co odróżnia je od siebie.
Jest to ten sam samochód, którego protoplasta z Paryża nie przetrwał próby czasu. Skrót w języku polskim oznacza pojazd napędzany wyłącznie energią elektryczną. Jest to stuprocentowy, zeroemisyjny samochód. Do napędu służy silnik elektryczny, którego moc w porównaniu do aut spalinowych podaje się w kilowatach (kW). Aby silnik był w stanie napędzać samochód, potrzebne są baterie (najczęściej litowo-jonowe). Montowane są tuż pod podłogą, dzięki czemu obniżają środek ciężkości, co skutkuje świetnym prowadzeniem się aut elektrycznych.
Wszystkie samochody typu BEV wyposażone są w gniazda, dzięki którym można bez problemu naładować akumulatory za pośrednictwem specjalnej ładowarki do aut elektrycznych – np. wallboxa lub stacji szybkiego ładowania.
Z roku na rok możliwości samochodów elektrycznych są coraz większe. Obecnie produkowane modele są w stanie przejechać ponad 400 kilometrów na jednym ładowaniu.
Najbardziej klasyczny rodzaj stosowanego napędu hybrydowego. Samochód typu HEV posiada dwa silniki – elektryczny oraz spalinowy. Ten pierwszy służy do ruszania i jazdy z prędkościami do około 50 km/h. Podczas większego obciążenia dołącza się drugi. Samochody wyposażone w tego typu napęd nie posiadają możliwości ładowania poprzez zewnętrzne źródła prądu. Akumulatory ładowane są energią podczas toczenia się oraz hamowania pojazdu. Dzięki silnikowi elektrycznemu samochodem możemy wjechać do zielonych stref miasta w trybie zeroemisyjnym.
Hybryda typu plug-in to rodzaj samochodu hybrydowego, który można ładować z zewnętrznego źródła energii, dzięki wyposażeniu go w gniazdo do ładowania. Dodatkową zaletą są pojemniejsze akumulatory w porównaniu do klasycznych hybryd (HEV).
Większości hybryd plug-in nie da się naładować przy użyciu stacji szybkiego ładowania wykorzystujących prąd stały. Auta te idealnie sprawdzają się do miasta i pokonywania krótkich odcinków, ale bez obaw, można udać się nimi także w dłuższą trasę.
Inną odmianą hybryd jest tzw. miękka (mild) hybryda. Budowa takiego układu napędowego wygląda tak samo, jak w przypadku HEV. Różnica polega na wielkości oraz mocy zastosowanego silnika elektrycznego – jest znacznie słabszy. Jego główną rolą jest rozruch silnika oraz przejęcie funkcji alternatora. Obniżenie spalania może wynieść do 15%.
EREV to rodzaj samochodów o zwiększonym zasięgu, będących jednocześnie odwrotnością MHEV. Silnik spalinowy w tym przypadku pełni funkcję „wspomagacza”, ładując baterie, natomiast elektryczna jednostka jest główną siłą napędową.
FCEV to owiany chyba największą tajemnicą rodzaj napędu. Za generowanie energii elektrycznej trafiającej do baterii odpowiedzialny jest wodór i jego reakcja z tlenem. Zamiast dostarczenia porcji prądu, trzeba pamiętać o uzupełnieniu ogniw paliwowych wodorem. Więcej o samochodach wodorowych przeczytasz w naszym artykule – Samochody elektryczne vs. auta wodorowe – na co się zdecydować?
Obecnie wiele argumentów przemawia na korzyść aut z napędem elektrycznym i hybrydowym. Być może świat za kilkanaście lat odejdzie od klasycznego napędu spalinowego w samochodach. Wpłynąć może na to przede wszystkim zerowa emisja spalin, minimalny hałas oraz coraz większa świadomość ludzi dotycząca zalet płynących z posiadania auta elektrycznego.