799 353 207

pon. - pt.: 09:00 - 17:00

Ładowanie aut elektrycznych – czym są złącza i kable type 2?

Wtyczka typu 2 w 2013 roku stała się standardem na europejskim rynku elektromobilności. Wyjaśniamy, czym charakteryzuje się to złącze.

Rodzaje wtyczek w pojazdach elektrycznych

Samochody elektryczne mogą być wyposażone w różne rodzaje wtyczek. To właśnie od dostępnego złącza uzależniony jest sposób ładowania konkretnego pojazdu. Niezbędnym akcesorium do naładowania samochodu jest kabel kompatybilny z wtyczką, znajdującą się w aucie.

 

Na obu końcach kabla znajdują się wtyczki – jedną podłącza się do gniazdka w pojeździe, a drugą do stacji ładowania. Trzeba zaznaczyć, że ładowanie prądem przemiennym (AC) i prądem stałym (DC) wymaga innych rodzajów kabli – dedykowanych konkretnym wtyczkom. Kabel do ładowania to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia pojazdu, dlatego zawsze powinniśmy wozić go w bagażniku. Zdarza się, że publiczne stacje ładowania są wyposażone w kable (najczęściej typu 2), jednak na wszelki wypadek warto zaopatrzyć się w swój własny.

 

Standardowo nowo produkowane pojazdy posiadają przynajmniej jedno gniazdko pozwalające na ich ładowanie prądem przemiennym. W przypadku niektórych modeli aut możemy spotkać także dodatkowe gniazdka umożliwiające ładowanie prądem stałym. Oto jakie złącza możemy najczęściej napotkać w poszczególnych modelach samochodów:

  • Złącza do ładowania prądem przemiennym:
    • Type 1 – SAE J1772,
    • Type 2 – Mennekes,
  • Złącza do ładowania prądem stałym:
    • CHAdeMO,
    • CCS,
    • Tesla Supercharger (wyłącznie w pojazdach marki Tesla).

 

W tym artykule skupimy się na ładowaniu pojazdów elektrycznych prądem przemiennym za pomocą kabla type 2 – o pozostałych rodzajach wtyczek możesz przeczytać w naszym artykule Jak wybrać stację ładowania samochodu elektrycznego.

Kable typu 2 w samochodach elektrycznych

Wtyczki typu 2 – Mennekes stały się standardem na rynku europejskim – zdecydowana większość obecnie produkowanych pojazdów jest wyposażona w tego rodzaju złącze. Takie wtyczki posiadają niektóre modele takich marek jak m.in. Mercedes, BMW, Volvo, Tesla i Renault. Oczywiście po naszych drogach jeżdżą także auta elektryczne z wtyczką typu 1, jednak znajdują się w zdecydowanej mniejszości. Złącze typu 1 można spotkać głównie w pojazdach francuskich lub japońskich producentów. Jednak i w ich przypadku można zaobserwować coraz większą popularność wtyczek typu 2.

Wtyczka Type-2
Wtyczka type 2 stała się standardem na europejskich drogach

Kabel type 2 (dedykowany pojazdom posiadającym wtyczkę type 2) umożliwia ładowanie pojazdu zarówno za pomocą ładowarek wolnych, jak i średnio szybkich oraz szybkich dostępnych na publicznych stacjach ładowania i w warunkach domowych. Warto wiedzieć, że ładowarki udostępniane do publicznego użytku np. na stacjach, parkingach, przed sklepami, w większości przypadków są wyposażane w złącze typu 2. Dlatego też niezależnie od tego, czy pojazd posiada złącze typu 1, czy też 2, kabel wykorzystywany do jego ładowania prądem stałym przynajmniej z jednej strony zawsze będzie zakończony wtyczką typu 2.

 

Samochody wyposażone w złącze type 2 mogą być ładowane prądem 1- lub 3-fazowym. Jeśli chodzi o instalacje 1-fazowe, złącza typu 2 umożliwiają ładowanie auta z mocą 3,6 kW. Natomiast w przypadku instalacji 3-fazowych pojazd może być ładowany z mocą do 44 kW.  

 

Trzeba dodać, że kabel type 2 dostarcza do pojazdu prąd przemienny, a bateria znajdująca się w nim wykorzystuje prąd stały. Dlatego musimy liczyć się z tym, że faktyczna moc, z jaką możemy naładować pojazd, jest uzależniona od wbudowanej w niego ładowarki. Najlepiej wytłumaczyć to na konkretnym przykładzie. Wyobraź sobie, że podłączasz samochód do stacji ładowania o mocy 22 kW. Natomiast wewnętrzna ładowarka znajdująca się w Twoim aucie ma moc 7,4 kW. W takiej sytuacji, mimo że stacja ładowania może dostarczyć znacznie większą moc, w porównaniu do ładowarki wewnętrznej, samochód i tak będzie ładowany z mocą 7,4 kW.

 

Warto także wspomnieć, że złącze typu 2 jest w części kompatybilne z gniazdkiem CCS Combo 2, umożliwiającym ładowanie pojazdu prądem przemiennym lub stałym. Podłączając kabel typu 2 do górnej części wtyczki CCS, możemy załadować pojazd prądem AC.

Jaki kabel wybrać do pojazdu elektrycznego?

Podsumowując, kabel używany do ładowania pojazdu każdorazowo powinniśmy dopasować do wtyczki znajdującej się w pojeździe. Przeważająca część aut elektrycznych na naszym rodzimym rynku została wyposażona we wtyczkę typu 2. Tym samym, kabel typu 2 pozwoli nam bez trudności uzupełnić energię w pojeździe w domowym garażu lub na publicznej stacji ładowania.

 

Szukasz stacji ładowania do samochodów elektrycznych? Chcesz skorzystać z usługi montażu lub naprawy ładowarki? Skontaktuj się z nami! Zapewniamy kompleksową pomoc w instalacji, serwisie, a także wyborze odpowiedniej stacji ładowania.

Ładowarka naścienna

Green Cell Wallbox 22kW z kablem Type 2
2 399,00
Produkt na zamówienie

Ładowarka naścienna

ZAPTEC Go
3 688,00

Stacja ładowania

Webasto Pure
od 2760,00

Stacja ładowania

Alfen Eve Single S-line
od 2890,00
Produkt na zamówienie
Logo Ampergo

Kim jesteśmy?

Specjalizujemy się w ładowarkach do samochodów elektrycznych i stacjach ładowania. Doradzamy w zakresie zakupu i montażu stacji o przeznaczeniu prywatnym i komercyjnym. Zależy Ci na superszybkim ładowaniu, wysokiej wydajności, a może chciałbyś zainwestować w rozwiązania modułowe, które będziesz mógł stopniowo rozwijać? Jeżeli chciałbyś dowiedzieć sie więcej na temat dostępnych technologii ładowania samochodów elektrycznych, zasad działania i bezpieczeństwie ładowarek i wallboxów, a także ich optymalnych parametrów technicznych, skorzystaj z naszej pomocy. Mamy nadzieję, że wiedza, którą dzielimy się na naszym blogu, pomoże w podjęciu najlepszych decyzji dot. zakupu stacji ładowania.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami
Credit Agricole raty

Możliwość kupna na
raty 0%