799 353 207

pon. - pt.: 09:00 - 17:00

Jak wybrać stację ładowania samochodu elektrycznego? Rodzaje, koszty i przeznaczenie

Przymierzasz się do zakupu stacji ładowania samochodu elektrycznego? Skorzystaj z naszego poradnika i dowiedz się, czym kierować się przy jej wyborze. Sprawdź, jakie są najpopularniejsze rodzaje, co wpływa na ich cenę i jak dzięki niej usprawnisz ładowanie swojego auta elektrycznego.

Rozwój infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych w Polsce

Jeszcze kilka lat temu stacje ładowania aut elektrycznych nie były tak powszechnie dostępne, jak są teraz. Szacuje się, że w Europie jest ich – publicznie dostępnych – około 100 tysięcy. Polska jak na razie nie może pochwalić zbyt imponującą liczbą ładowarek, jednak zdecydowanie wartym uwagi jest fakt, jak szybko w naszym kraju są one uruchamiane. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych w ciągu ostatniego roku liczba stacji ładowania w Polsce podwoiła się, podobnie zresztą jak liczba zarejestrowanych aut elektrycznych.

 

Mówi się, że na tę chwilę możemy korzystać z ponad 646 stacji ładowania (1148 punktów). Z cytowanego wcześniej raportu PSPA wynika, że najwięcej ładowarek znajduje się w dużych miastach – m.in. Warszawie, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu. Co ciekawe, udział punktów ładowania z prądem stałym (czyli tzw. szybkich ładowarek, inaczej DC) na polskim rynku jest jednym z największych na tle innych państw europejskich. Stacje ładowania DC w momencie przeprowadzania badania stanowiły 33% wszystkich stacji, a wolne ładowarki AC (z prądem przemiennym) 67%. Wiele wskazuje na to, że w ciągu najbliższych lat dostępna infrastruktura do ładowania samochodów elektrycznych znacznie się powiększy. W jej rozbudowę zamierzają włączyć się nie tylko operatorzy stacji ładowania, ale także koncerny paliwowe i energetyczne. Budowa stacji ładowania aut elektrycznych przy punktach i obiektach użyteczności publicznej to dziś doskonały wyróżnik i jednocześnie dodatkowe źródła przychodu. Zyski ze sprzedaży usług ładowania mogą szybko spłacić inwestycję w budowę takiej stacji.

Rodzaje stacji ładowania

Stacje ładowania samochodów elektrycznych możemy podzielić zarówno ze względu na ich moc, jak i przeznaczenie oraz typ wykorzystywanej wtyczki. Trzeba zaznaczyć, że to właśnie moc stacji, moc ładowarki znajdującej się w wyposażeniu pojazdu, a także rodzaj ładowania (ładowanie przy użyciu prądu stałego lub przemiennego) mają wpływ na to, w jakim czasie zostanie naładowany samochód.

Ładowanie samochodu ze stacji typu wallbox
Wisząca ładowarka do samochodu elektrycznego

Podział stacji ładowania ze względu na moc

Ze względu na moc stacje ładowania możemy podzielić na:

  1. Zasilacze dostarczane fabrycznie o mocy około 2 kW podłączane do gniazd 230 V – najwolniejsze, ale za to najbardziej uniwersalne. Czas ładowania w zależności od pojemności baterii może zająć nawet ponad 20 godzin.
  2. Stacje ładowania zasilane I fazą o mocy 3,6 lub 7,4 kW lub III fazami o mocy 11, lub 22 kW (prąd zmienny). Czas ładowania w zależności od pojemności baterii może wynosić od 2 do ponad 6 godzin. Jest to rozwiązanie najczęściej wybierane przez posiadaczy pojazdów EV. Ładowarki typu drugiego znajdują zastosowanie zarówno w domach, jak i w przestrzeniach publicznych – pod biurowcami, sklepami, na stacjach benzynowych. Warto zaznaczyć, że w tym przypadku z instalacją całego systemu nie poradzimy sobie samodzielnie – konieczne będzie skorzystanie z pomocy elektryka.
  3. Stacje szybkie i ultraszybkie o mocy 50 kW lub więcej (prąd stały). Ładowanie do 80% pojemności baterii zwykle zajmuje nie więcej niż 45 minut. Stacje te są zazwyczaj stosowane w miejscach tranzytowych i na stacjach benzynowych na drogach szybkiego ruchu. Trzeba zaznaczyć, że ze względu na duży pobór mocy, mogą być instalowane tylko miejscach z odpowiednim przyłączem energetyczny. Nie nadają się do użytku domowego.

 

Podsumowując: im większa moc stacji, tym krótszy czas ładowania baterii, ale tylko w przypadku, kiedy ładowarka pokładowa pojazdu jest w stanie przyjąć tak dużą moc. Oczywiście podany wyżej czas ładowania może różnić się w zależności od innych czynników – np. modelu samochodu, pojemności baterii czy nawet temperatury zewnętrznej. Trzeba jeszcze dodać, że w trakcie ładowania moc spada wraz z czasem, szczególnie pod koniec tego procesu.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat baterii do aut elektrycznych, przeczytaj nasz artykuł Baterie do samochodów elektrycznych – typy, trendy i innowacje.

Podział stacji ładowania ze względu na przeznaczenie

Wyróżniamy stacje ładowania:

  • do użytku domowego,
  • do użytku publicznego.

Wśród produktów dostępnych na rynku możemy znaleźć ładowarki przeznaczone wyłącznie do użytku domowego, a także stacje, które stosuje się do ładowania komercyjnego. Różnica między tymi dwoma typami jest następująca: ładowarki do użytku publicznego zazwyczaj charakteryzują się większą mocą i tym samym, krótszym czasem ładowania. Najczęściej zlokalizowane są w miejscach o dużym natężeniu ruchu, np. przy autostradach, parkingach, czy też centrach handlowych, co sprawia, że czas ładowania staje się bardzo istotnym czynnikiem. Faktem jest, że ładowarki komercyjne muszą być dopasowane do potrzeb kierowców, którzy chcą w możliwie jak najkrótszym czasie naładować pojazd i wyruszyć w dalszą drogę. Dlatego też najwolniejsze stacje ładowania częściej stosowane są w warunkach domowych, gdzie mamy możliwość podłączenia samochodu nawet na całą noc. Dodatkowo, stacje publiczne muszą być bardziej wytrzymałe na warunki zewnętrzne oraz zarządzane przez firmę – Operatora z wykorzystaniem platformy umożliwiającej sprzedaż i rozliczanie usług ładowania.

 

W gospodarstwach domowych zazwyczaj wykorzystuje się tzw. wiszące stacje ładowania (wallbox) wyposażone w jedno gniazdko. Natomiast wśród ładowarek przeznaczonych do użytku publicznego często możemy spotkać się ze stacjami stojącymi z większą liczbą gniazdek.

Podział stacji ładowania ze względu na typ wtyczki

Warto także wiedzieć, że na rynku samochodów elektrycznych dostępne są różne standardy wtyczek zarówno w przypadku ładowania AC, jak i DC.

 

Jeśli chodzi o ładowanie AC, wśród najpopularniejszych standardów wtyczek znajdują się:

  • TYPE 1 - SAE J1772 – wykorzystywana w przypadku wolnych stacji ładowania (do 7,4 kW). Jednak warto zaznaczyć, że tego typu wtyczki w Europie stosowane są niezwykle rzadko.
  • TYPE 2 - Mennekes – obsługuje instalacje 1-3 fazowe. W przypadku instalacji 1-fazowych pozwala na ładowanie pojazdu z mocą 3,6 kW, a instalacji 3-fazowych z mocą do 44 kW.

 

Najczęściej jednak możliwość skorzystania z danej stacji ładowania determinuje typ posiadanego kabla przez kierowcę samochodu elektrycznego, dlatego najczęściej montowane stacje ładowania wyposażone są w uniwersalne gniazda typu „drugiego”.

 

Ładowanie DC odbywa się przy użyciu wtyczek o standardzie:

  • CHAdeMO – korzystając ze wtyczki CHAdeMO samochód możemy naładować ekspresowo. Moc tego złącza wynosi ok. 50 kW. Złącza tego typu najczęściej stosowane są w samochodach japońskich i koreańskich. Standardem europejskim jest typ CSS,
  • CCS – moc wtyczki o standardzie CCS to 50 kW. Umożliwia ładowanie pojazdu zarówno przy użyciu prądu przemiennego, jak i stałego,
  • Złącze dedykowane pojazdom Tesla (Tesla Supercharger) – pojazdy marki Tesla posiadają własne, opatentowane złącze o mocy 50-120 kW.

Ile kosztuje stacja ładowania?

Z reguły na ostateczny koszt zakupu stacji ładowania wpływają:

  • Moc stacji – zasadniczo im stacja ma większą moc, tym wyższa jest jej cena.
  • Rodzaj stacji – więcej zapłacimy za ładowarkę przenośną niż stację domową podłączoną do naszej prywatnej instalacji elektrycznej. Dodatkowo, z większym kosztem musimy liczyć się w przypadku ładowarek komercyjnych, porównując do ładowarek domowych.
  • Usługa montażu – montażem stacji ładowania nie powinniśmy zajmować się samodzielnie. Mimo że jest to dodatkowy koszt, należy skorzystać z usług uprawnionego elektryka. Warto tu jednak podkreślić, że cena usługi montażu może różnić się w zależności od skomplikowanie instalacji: wpięcie do puszki lub licznika, długość kabla, montaż zabezpieczeń lub dodatkowe prace remontowo – budowlane.
  • Dodatkowe funkcje – nowoczesne funkcje w ładowarkach sprawiają, że ich cena wzrasta, np. stacje ładowania z możliwością podłączenia do Wi-Fi lub sieci GSM będzie droższa od standardowego modelu.

Czym kierować się przy wyborze stacji ładowania?

Stoisz przed zakupem stacji ładowania? Skorzystaj z naszych wskazówek, by wybrać najlepszą, najbezpieczniejszą ładowarkę, która będzie kompatybilna z Twoim samochodem. Oto aspekty, które powinieneś wziąć pod uwagę przy wyborze ładowarki do auta elektrycznego.

 

1. Moc dostępna w miejscu montażu stacji

Montaż stacji zbyt dużej mocy względem możliwości instalacji może powodować przeciążenie sieci, czyli zadziałanie zabezpieczeń – tzw. bezpieczników – w takiej sytuacji, popularnie mówiąc „wyskoczą korki”.

 

2. Moc stacji i szybkość ładowania

Bardzo ważną kwestią jest dopasowanie mocy stacji ładowania do mocy ładowarki, która znajduje się w wyposażeniu auta – to właśnie moc pokładowej ładowarki jest jednym z czynników determinujących maksymalną moc ładowania i tym sposobem, także czas. Jeśli stacja, do której chcemy podłączyć auto, ma większą moc niż wbudowana w pojazd ładowarka, nie przyspieszy to całego procesu ładowania. Nawet w takim przypadku pojazd będzie ładowany maksymalnie z mocą określoną przez ładowarkę, która znajduje w jego wyposażeniu. Zobrazujmy to na konkretnym przykładzie. Pojazd z ładowarką 7,4 kW może być podłączony do stacji o większej mocy (przykładowo 11 kW), jednak i tak będzie ładowany z szybkością 7,4 kW.

 

3. Rodzaj gniazdka w samochodzie

Przed zakupem stacji ładowania należy zwrócić uwagę także na typ gniazdka w naszym samochodzie. Najbardziej uniwersalne są stacje typu 2 ­– zarówno właściciele samochodów z gniazdkiem typu 1, jak i 2 mogą podłączyć do nich swoje auta. Jednak warto zaznaczyć, że w przypadku pojazdu z gniazdkiem typu 1 konieczne będzie użycie specjalnej przejściówki lub dedykowanego kabla.

 

4. Rodzaj stacji (z fabrycznym kablem lub gniazdem)

Właściciele samochodów elektrycznych często stają również przed takim dylematem – wybrać stację z fabrycznym kablem czy gniazdem? W tym przypadku znacznie lepszym rozwiązaniem będzie zakup stacji wyposażonej w gniazdo. Do stacji, do której na stałe przymocowany jest przewód, będziemy w stanie podłączyć jedynie pojazdy z konkretnym rodzajem wtyczki. Stacje ładowania z gniazdkiem pozwalają za to na ładowanie dowolnego samochodu elektrycznego – potrzebny jest jedynie kabel pasujący do danego typu auta.

 

5. Długość kabla

Kabel, który podłączamy do samochodu, musi być odpowiedniej długości, by zapewnić nam w pełni komfortowe ładowanie pojazdu – niezależnie od tego, czy auto będzie zaparkowane przodem, czy tyłem. Najbardziej uniwersalnym wyborem będzie kabel do długości 5 metrów (maksymalna dopuszczalna długość). Stosuje się też kable krótsze – 3-metrowe, ale ze względu na różne ustawienia stacji ładowania, może być potrzebne specjalne ustawienie pojazdu.

 

6. Dodatkowe funkcjonalności

Jeśli szukasz ładowarki do domu, warto zwrócić uwagę także na dodatkowe funkcjonalności, np. możliwość podłączenia stacji do Wi-Fi, sieci GSM lub autoryzacja za pomocą karty RFiD. Jeżeli stacja będzie zamontowana w miejscu dostępnym dla innych kierowców warto rozważyć zakup takiej, którą można podłączyć do dedykowanej platformy. Zyskujemy wtedy możliwość zarządzania stacją z poziomu telefonu, znamy czas i koszty ładowania. Aplikacja mobilna informuje nas o rozpoczęciu i zakończeniu ładowania. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy także odpłatnie lub darmowo udostępniać stację innym kierowcom aut elektrycznych.

 

Potrzebujesz pomocy w wyborze odpowiedniej stacji ładowania? Skorzystaj z pomocy naszych specjalistów. Zapewniamy szeroki wybór zarówno ładowarek domowych, jak i komercyjnych. Nasza oferta obejmuje stacje ładowania różnorodnych marek, zróżnicowane pod względem mocy – z pewnością znajdziesz wśród nich produkt w 100% dopasowany do Twoich potrzeb.

Ładowarka naścienna

Green Cell Wallbox 22kW z kablem Type 2
2 399,00
Produkt na zamówienie

Ładowarka naścienna

ZAPTEC Go
3 688,00

Stacja ładowania

Webasto Pure
od 2760,00

Stacja ładowania

Alfen Eve Single S-line
od 2890,00
Produkt na zamówienie
Logo Ampergo

Kim jesteśmy?

Specjalizujemy się w ładowarkach do samochodów elektrycznych i stacjach ładowania. Doradzamy w zakresie zakupu i montażu stacji o przeznaczeniu prywatnym i komercyjnym. Zależy Ci na superszybkim ładowaniu, wysokiej wydajności, a może chciałbyś zainwestować w rozwiązania modułowe, które będziesz mógł stopniowo rozwijać? Jeżeli chciałbyś dowiedzieć sie więcej na temat dostępnych technologii ładowania samochodów elektrycznych, zasad działania i bezpieczeństwie ładowarek i wallboxów, a także ich optymalnych parametrów technicznych, skorzystaj z naszej pomocy. Mamy nadzieję, że wiedza, którą dzielimy się na naszym blogu, pomoże w podjęciu najlepszych decyzji dot. zakupu stacji ładowania.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami
Credit Agricole raty

Możliwość kupna na
raty 0%