799 353 207

pon. - pt.: 09:00 - 17:00

Montaż stacji ładowania w spółdzielniach mieszkaniowych

Wskazujemy, jak krok po kroku wygląda proces uzyskania zgody na budowę stacji we wspólnocie mieszkaniowej, a także jakie warunki muszą być spełnione. Sprawdź, dlaczego budowa stacji ładowania w spółdzielniach mieszkaniowych okaże się w najbliższych latach absolutną koniecznością, a nie tylko dobrą wolą wspólnoty.

Problemy mieszkańców bloków z ładowaniem samochodów

Obecnie zdecydowana większość Polaków ma bardzo ograniczone możliwości w zakresie  zorganizowania miejsca do ładowania samochodu pod blokiem. Przejściowe rozwiązania takie jak doprowadzanie przedłużaczy z gniazdka w mieszkaniu do samochodu zaparkowanego pod blokiem nie jest rozwiązaniem ani wygodnym, ani bezpiecznym. Problemy i konflikty pomiędzy mieszkańcami wspólnot narastają także w przypadku korzystania przez poszczególnych mieszkańców wspólnot z ogólnodostępnych gniazdek. Z jakiego bowiem powodu inni mieszkańcy wspólnoty mają być obciążani wyższymi opłatami za prąd? W tej sytuacji spółdzielnie mieszkaniowe powinny wyjść z inicjatywą stworzenia elektromobilnej infrastruktury, aby odpowiedzieć na potrzeby mieszkańców wspólnoty.

Zalety stworzenia miejsc do ładowania samochodów na terenie spółdzielni

Tak naprawdę na inwestycji w budowę stacji ładowania samochodów elektrycznych zyskują wszystkie strony, począwszy od mieszkańców będących właścicielami samochodów elektrycznych, przez spółdzielnie, ale także cały system elektroenergetyczny. Warto przeanalizować zakup nie tylko pod kątem jednorazowych kosztów, ale jako inwestycję, która będzie wpisuje się w długofalową perspektywę rozwoju infrastruktury wspólnoty mieszkaniowej.  Najważniejsze korzyści:  

  • Niższe koszty ładowania – dostępność stacji ładowania pod blokiem to korzyść dla właściciela e-samochodu w postaci możliwości korzystania z tańszej taryfy nocnej. Dzięki temu koszt jest stosunkowo niski, a rano samochód jest gotowy na pokonanie pełnego dystansu.
  • Wygoda i bezpieczeństwo – możliwość korzystania z całodobowej stacji ładowania znajdującej się pod blokiem, to dla właścicieli samochodów ogromna wygoda i oszczędność czasu. Równie ważna jest poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, którzy nie będą musieli korzystać z przejściowych rozwiązań takich jak ładowanie samochodu z wykorzystaniem przedłużacza podłączonego do gniazdka w mieszkaniu. Z kolei samo ładowanie e-samochodów z wykorzystaniem gniazdek nieprzeznaczonych do tego celu może prowadzić do awarii systemu elektrycznego budynku.
  • Poprawa relacji pomiędzy mieszkańcami wspólnoty – nowoczesne stacje ładowania dają możliwość pełnej transparentności dot. wysokości ponoszonych kosztów i rozdzielenia tych kosztów na osoby faktycznie korzystające ze stacji ładowania. Tym samym można w łatwy sposób uniknąć sytuacji konfliktowych pomiędzy mieszkańcami.  
  • Zwiększenie wykorzystania energii elektrycznej nocą – pełniejsze wykorzystanie mocy wytwórczej korzystnie wpływa na system elektroenergetyczny.
  • Zwiększenie atrakcyjności spółdzielni jako miejsca zamieszkania dla osób, które dbają o ochronę środowiska. Inwestycja w stacje ładowania mogą bezpośrednio przełożyć się na wzrost wartości nieruchomości w danej spółdzielni.

Instalacja stacji ładowania w spółdzielniach mieszkaniowych – krok po kroku

Coraz więcej spółdzielni zainteresowanych jest rozbudową infrastruktury elektrycznej własnych wspólnot. Poniżej prezentujemy krok po kroku proces montażu instalacji wraz ze wskazaniem, jakie procedury powinny być spełnione, aby wszystko było wykonane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

  1. Uzyskanie zgody wspólnoty na montaż stacji ładowania samochodów elektrycznych – w przypadku nowo budowanych bloków taka zgoda nie jest konieczna, gdyż ostatnie regulacje prawne wprowadziły zobowiązanie do instalowania stacji ładowania w nowo budowanych osiedlach mieszkaniowych.
  2. Wybór odpowiedniego miejsca na lokalizację ładowarki – powinno to być miejsce, które jest łatwo dostępne dla właścicieli samochodów elektrycznych. Najważniejsze jest jednak to, aby miejsce spełniało wszystkie wymagania prawne (własność wspólnoty / umowa z właścicielem gruntu na użytkowanie miejsca / brak przeciwskazania do przyłączenia sieci energetycznej). Obecnie dysponowanie tytułem prawnym do nieruchomości jest warunkiem koniecznym do rozpoczęcia działań związanych z przyłączeniem do sieci operatora systemu dystrybucyjnego (OSD).
  3. Wybór projektanta instalacji elektrycznej –  konieczne jest znalezienie projektanta instalacji elektrycznej, który zaprojektuje nowy system podłączeń  w oparciu o istniejący projekt  powykonawczy instalacji elektrycznej w budynku. Wymagane jest stworzenie odpowiednich projektów instalacji zarówno po stronie operatora systemu energetycznego, a także po stronie operatora infrastruktury ładowania.
  4. Zaprojektowanie modernizacji
    • wybór modelu korzystania ze wspólnotowych stacji elektrycznych np.
      • model płatności w ramach utrzymania nieruchomości wspólnej,
      • model kart lub chipów,
      • model abonamentu dla właścicieli samochodów elektrycznych (podpięcie podlicznika do ogólnodostępnej sieci lokalnej),
      • model wykorzystujący podłączenie stacji do sieci wewnętrznej budynku przynależnej do konkretnego mieszkania.  
    • projektant musi wykonać analizę mocy przyłączeniowej WLZ - kabla, który prowadzony jest z przyłącza do rozdzielnicy głównej w budynku. Jeśli zużycie energii w budynku jest niemal równe z mocą przyłączeniową bądź zapas mocy jest za mały – konieczne jest zawnioskowanie do dostawcy energii elektrycznej o zwiększenie mocy przyłączeniowej. Jeżeli konkretna nieruchomość nie posiada odpowiedniej infrastruktury elektrycznej spełniającej wymagania stacji ładowania, wówczas nie ma możliwości uzyskania zgody na budowę stacji.

Stacje ładowania w spółdzielniach – zbytek czy konieczność?

Z punktu widzenia spółdzielni mieszkaniowej zgoda na budowę stacji ładowania lub uzgodnienie zasad korzystania z ogólnodostępnych gniazdek wspólnoty leży absolutnie w jej interesie. Brak uregulowania tych kwestii będzie szybko prowadził do mnożenia się konfliktów wynikających z faktu ładowania samochodów przez właścicieli e-samochodów w sytuacji, gdy nie ma wydzielonych konkretnych miejsc do ładowania, a licznik jest wspólny dla całej spółdzielni. Dlatego spółdzielnie powinny bardzo szybko reagować na wnioski swoich mieszkańców dot. montażu stacji ładowania. Uzyskają w ten sposób nie tylko przejrzystość dot. realnych kosztów ładowania samochodów elektrycznych, możliwość sprawiedliwego obciążenia kosztami mieszkańców wspólnoty, ale także mogą liczyć na korzyść w postaci większej atrakcyjności mieszkań spółdzielni.

 

Planujesz inwestycję w stacje ładowania samochodów elektrycznych? Sprawdź rekomendowane przez nas modele:

Ładowarka naścienna

Green Cell Wallbox 22kW z kablem Type 2
2 399,00
Produkt na zamówienie

Ładowarka naścienna

ZAPTEC Go
3 688,00

Stacja ładowania

Webasto Pure
od 2760,00

Stacja ładowania

Alfen Eve Single S-line
od 2890,00
Produkt na zamówienie
Logo Ampergo

Kim jesteśmy?

Specjalizujemy się w ładowarkach do samochodów elektrycznych i stacjach ładowania. Doradzamy w zakresie zakupu i montażu stacji o przeznaczeniu prywatnym i komercyjnym. Zależy Ci na superszybkim ładowaniu, wysokiej wydajności, a może chciałbyś zainwestować w rozwiązania modułowe, które będziesz mógł stopniowo rozwijać? Jeżeli chciałbyś dowiedzieć sie więcej na temat dostępnych technologii ładowania samochodów elektrycznych, zasad działania i bezpieczeństwie ładowarek i wallboxów, a także ich optymalnych parametrów technicznych, skorzystaj z naszej pomocy. Mamy nadzieję, że wiedza, którą dzielimy się na naszym blogu, pomoże w podjęciu najlepszych decyzji dot. zakupu stacji ładowania.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami
Credit Agricole raty

Możliwość kupna na
raty 0%