799 353 207

pon. - pt.: 09:00 - 17:00

Program Mój Elektryk w pigułce - kto i na co może dostać 27 tys. zł?

Jeśli planujesz zakup auta elektrycznego, teraz jest na to dobry moment. 12 lipca wystartował program „Mój elektryk”, a wraz z nim bezzwrotne dotacje na kupno i leasing zeroemisyjnych środków transportu. Celem programu jest obniżenie zużycia paliw emisyjnych. Osoby fizyczne mogą już składać wnioski o zwrot części kosztów zakupu. Czego dokładnie dotyczą dopłaty i jakie są warunki uzyskania dotacji?

Program ,,Mój elektryk

„Mój elektryk” – krótko o programie

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczył 500 mln złotych na działania mające obniżyć emisję spalin. Na dotację mogą liczyć ci, którzy chcą zakupić, wynająć lub wziąć w leasing pojazd zeroemisyjny. Wchodzą tutaj w grę nie tylko auta elektryczne, ale i napędzane wodorem. Samochody hybrydowe plug-in niestety nie kwalifikują się do refundacji kosztów. Oprócz oczywistych korzyści ekologicznych, Narodowy Fundusz chce także uzyskać efekt społeczno-edukacyjny i upowszechnić pozaspalinowe środki transportu – zwłaszcza wśród rodzin wielodzietnych i przedsiębiorców.

 

W pierwszej kolejności NFOŚiGW przyjmuje wnioski elektroniczne wyłącznie od osób fizycznych, wobec których może rozdysponować 100 mln złotych. Wnioski w formie elektronicznej (http://gwd.nfosigw.gov.pl) można przesyłać od 12 lipca 2021 roku do 30 września 2025 roku (lub do wyczerpania środków).

Kto może skorzystać?

„Mój elektryk” jest adresowany do wszystkich kategorii beneficjentów, począwszy od osób fizycznych po przedsiębiorców, samorządy, instytucje i organizacje pozarządowe. 

 

Pierwszy nabór obejmuje wyłącznie osoby fizyczne. Wysokość dofinansowania wynosi dla nich 18 750 zł. Wyjątkiem są posiadacze Karty Dużej Rodziny, którzy mogą otrzymać maksymalnie 27 000 zł. Warto tu mieć na uwadze, że jeśli chcesz skorzystać z programu, musisz zarejestrować samochód na siebie. Jeśli jego właścicielem jest ktoś inny, zwrot środków nie zostanie przyznany. Twórcy programu akceptują jednak sytuację, gdy jesteś jednym ze współwłaścicieli samochodu.

 

Jako osoba fizyczna możesz uzyskać dofinansowanie zakupu tylko jednego pojazdu. Z programu dotacji nie są jednak wykluczone osoby, które wcześniej skorzystały z akcji „Zielony samochód”. Przedmiot dofinansowania nie może być jednak ten sam.

Czy program obejmuje wszystkie „elektryki”?

W aktualnym naborze (dla osób fizycznych) finansowane będą wyłącznie nowe samochody zeroemisyjne z kategorii M1. Oznacza to, że NFOŚiGW może zrefundować ci zakup samochodu osobowego do 8 miejsc pasażerskich. Jest jednak limit cenowy - maksymalny koszt pojazdu nie powinien przekraczać 225 tys. zł. Wymóg nie dotyczy odbiorców z Kartą Dużej Rodziny – tutaj nie ma żadnego limitu cenowego.

 

Pozostali beneficjenci – firmy, instytucje i organizacje mogą wnioskować o dotację na zakup, najem lub leasing pojazdów zeroemisyjnych innych kategorii – M2 (do przewozu więcej niż 8 osób, masa całkowita pojazdu do 5 ton), M3 (do przewozu osób, masa całkowita powyżej 5 ton), N1 (do przewozu ładunków, masa całkowita do 3,5 ton), L1e-L7e – pojazdów dwu-, trój- i czterokołowych. W każdym z tych przypadków wysokość dofinansowania jest inna:

  • M1 – albo 18 750 zł bez dodatkowych zobowiązań po stronie beneficjenta, albo 27 tys. zł przy wymaganym średniorocznym przebiegu powyżej 15 tys. km.
  • M2, M3 i N1 – albo 20% kosztów bez dodatkowych zobowiązań (nie więcej niż 50 tys. zł), albo 30% kosztów (do 70 tys. zł) przy wymaganym średniorocznym przebiegu 20 tys. km.
  • L1e-l7e – 30% kosztów (nie więcej niż 4 tys. zł.).

„Mój elektryk” – warunki do spełnienia

Korzystając z programu dotacji, zobowiązujesz się spełnić kilka warunków. Do najważniejszych należy zarejestrowanie pojazdu na terenie Polski i użytkowanie go przez minimum dwa lata. Oznacza to, że w międzyczasie absolutnie nie można go sprzedać. W przypadku, gdy wysokość dotacji jest uzależniona od średniorocznego przebiegu, dodatkowo realizujesz nałożone minimum kilometrów w skali roku.

 

Twoim obowiązkiem będzie też ubezpieczenie pojazdu od uszkodzeń, zniszczeń, utraty, zdarzeń losowych i kolizji.

Napęd zeroemisyjny w Polsce

W związku z unijnymi wymogami dotyczącymi jakości powietrza i rozwoju elektromobilności, Polacy mogli dotąd skorzystać z kilku dotacji, m.in.: „Zielony samochód”, „eVan” i „Koliber”. Decyzja o przesiadaniu się w samochody elektryczne, jakkolwiek przyjazna środowisku, nie jest u nas tak popularna, jak w Europie Zachodniej. Wiele osób ma obawy dotyczące infrastruktury ładowania – czy w dalszej trasie będzie można doładować pojazd? Czy w najbliższej okolicy będzie można korzystać z publicznych stacji ładowania? Dlaczego auto z gniazdka domowego ładuje się tak długo?

 

Choć takie obawy są uzasadnione, obserwujemy boom na publiczne stacje ładowania i przydomowe wallboxy. Ministerstwo Klimatu przygotowało pakiet aż 26 programów na „zielone inwestycje”. Wkrótce spodziewamy się także nowych dotacji na stacje ładowania i domowe ładowarki - już teraz możesz zapoznać się z naszą ofertą produktów kompatybilnych z różnymi modelami aut elektrycznych:

Logo Ampergo

Kim jesteśmy?

Specjalizujemy się w ładowarkach do samochodów elektrycznych i stacjach ładowania. Doradzamy w zakresie zakupu i montażu stacji o przeznaczeniu prywatnym i komercyjnym. Zależy Ci na superszybkim ładowaniu, wysokiej wydajności, a może chciałbyś zainwestować w rozwiązania modułowe, które będziesz mógł stopniowo rozwijać? Jeżeli chciałbyś dowiedzieć sie więcej na temat dostępnych technologii ładowania samochodów elektrycznych, zasad działania i bezpieczeństwie ładowarek i wallboxów, a także ich optymalnych parametrów technicznych, skorzystaj z naszej pomocy. Mamy nadzieję, że wiedza, którą dzielimy się na naszym blogu, pomoże w podjęciu najlepszych decyzji dot. zakupu stacji ładowania.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami
Credit Agricole raty

Możliwość kupna na
raty 0%