Rynek samochodów o napędzie alternatywnym w Polsce rozkwita. Od stycznia do czerwca 2020 roku klienci zarejestrowali 26 419 zelektryfikowanych samochodów. Wybierali spośród 24 marek, 111 dostępnych modeli i 4 dostępnych typów (EV, PHEV, HEV, MHEV). Które auta z napędem elektrycznym sprzedawały się najczęściej w pierwszej połowie tego roku? Jaka marka ma przewagę w tej części rynku motoryzacyjnego i który typ samochodów elektrycznych jest najbardziej popularny w naszym kraju?
Z raportu określającego poziom sprzedaży aut osobowych, wynika, że tegoroczny zbyt, jest znacznie mniejszy (blisko o 40%!) niż ubiegłoroczny. Tendencja spadkowa nie odnajduje jednak odzwierciedlenia w przypadku aut napędzanych elektrycznie. Tu w porównaniu z pierwszymi miesiącami ubiegłego roku (styczeń-maj), zanotowano wzrost aż o 53,8%. Dane dotyczące rejestracji samochodów z napędem elektrycznym w Polsce opracował Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Na znaczny wzrost sprzedaży w segmencie aut hybrydowych z pewnością wpłynęły nowe regulacje prawne, które zakładają obniżenie stawek akcyzy. Obecnie samochody hybrydowe są objęte 9,3% stawką. To obciążenie dotyczy wyłącznie aut z klasyczną hybrydą z silnikiem spalinowym o pojemności od 2 do 3,5 litra. W przypadku aut wyposażonych w 2-litrowy lub mniejszy motor, nakładana jest akcyza w wysokości 1,55%.
Podobnie jak w przypadku typowych hybryd, również o połowę zmalała stawka podatkowa samochodów typu plug-in. Jednak tu zmiany dotyczą wyłącznie pojazdów z silnikiem spalinowym o pojemności powyżej 2 litrów.
Biorąc pod uwagę ranking najchętniej wybieranych aut elektrycznych w Polsce w 2020, można zauważyć, że kierowcy w naszym kraju najczęściej sięgali po samochody typu HEV, czyli hybrydy niewymagające ładowania. Tuż za nimi na podium znalazły się hybrydy typu plug-in (PHEV) oraz samochody tzw. MHEV, czyli miękkie hybrydy. Mimo że najmniejszą popularnością cieszyły się w tym czasie samochody BEV (z napędem w pełni elektrycznym), to w ich przypadku można zauważyć trend wzrostowy w porównaniu z rokiem poprzednim.
Poniżej przedstawiamy wnioski z raportu określającego tendencje zakupowe na polskim rynku motoryzacyjnym w pierwszym półroczu 2020 roku.
Największą sprzedażą wśród samochodów z pełną hybrydą może pochwalić się Toyota, która zajmuje całe podium w rankingu najchętniej wybieranych samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowym w 2020.
Spośród 10 najchętniej kupowanych aut z pełnym napędem hybrydowym, Toyota zajmuje 5 pierwszych miejsc. W przeciągu pierwszych 6 miesięcy tego roku sprzedała w Polsce 4 422 egzemplarze Toyoty Corolli Hybrid, 2 593 sztuki C-HR Hybrid oraz 2 479 aut Toyota RAV4 Hybrid. Kolejne samochody tej marki, czyli Toyota Camry oraz Toyota Yaris, uplanowały się tuż za najlepszą trójką.
Wśród wszystkich dostępnych rodzajów samochodów hybrydowych, japoński potentat wypracował sobie aż 45% udział w rynku samochodów zelektryfikowanych. Triumfuje przede wszystkim w segmencie pełnych hybryd, gdzie zajmuje aż 83,1% rynku.
Najlepsze wyniki sprzedażowe wśród klasycznych hybryd niewymagających ładowania (HEV) osiągnęła marka Toyota, która do czerwca 2020 oddała swoim użytkownikom aż 11 360 samochodów tego typu. Zaraz za nią uplasował się Lexus, który sprzedał 1 260 sztuk swoich klasycznych hybryd. Na podium znalazła się także KIA z wynikiem 300 sprzedanych egzemplarzy. Łącznie w połowie tego roku, sprzedanych zostało w Polsce 13 666 hybryd typu HEV.
Najpopularniejsze modele w tym segmencie to te z logo japońskiego producenta, czyli:
10 najchętniej wybieranych modeli samochodów z napędem HEV:
Marka |
Model |
Liczba sprzedanych egzemplarzy |
Toyota |
Corolla |
4 422 |
Toyota |
C-HR |
2 593 |
Toyota |
RAV4 |
2 479 |
Toyota |
Camry |
1 098 |
Toyota |
Yaris |
761 |
Lexus |
CT |
365 |
Kia |
Niro |
299 |
Lexus |
NX |
279 |
Lexus |
ES |
231 |
Honda |
CR-V |
222 |
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR
W gronie samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym wspomaganych elektryczną siłą (MHEV), najchętniej wybierane były produkty marki Audi, Volvo i Mazdy. Ogólna liczba sprzedanych samochodów tego typu w pierwszych sześciu miesiącach roku to 10 316 sztuk. Tu w porównaniu z identycznymi danymi z zeszłego roku, zanotowano znaczny wzrost – o ponad 150%!
10 najchętniej wybieranych modeli samochodów z napędem MHEV:
Marka |
Model |
Liczba sprzedanych egzemplarzy |
Volvo |
XC60 |
1 172 |
Mazda |
CX-30 |
914 |
Audi |
A6 |
741 |
Ford |
Puma |
694 |
Audi |
A4 |
675 |
Audi |
Q3 |
596 |
Mazda |
3 |
551 |
Suzuki |
Swift |
473 |
Audi |
Q7 |
438 |
Suzuki |
Vitara |
385 |
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR
Samochody typu plug-in (PHEV) łączące napęd spalinowy i elektryczny ładowany z gniazdka, to trzecia co do wielkości grupa spośród wszystkich samochodów elektrycznych sprzedawanych w Polsce. W pierwszych 6 miesiącach tego roku dokonano rejestracji 1 307 sztuk tego typu aut, co w porównaniu z zeszłym rokiem jest znacznym wzrostem.
Wśród liderów w tym segmencie znaleźli się:
Spośród najchętniej wybieranych modeli można wyróżnić Skodę Superb, BMW serii 5 i Peugeot 3008.
10 najchętniej wybieranych modeli samochodów z napędem PHEV:
Marka |
Model |
Liczba sprzedanych egzemplarzy |
Skoda |
Superb |
195 |
BMW |
5 |
117 |
Peugeot |
3008 |
84 |
Mini |
Countryman |
72 |
BMW |
3 |
70 |
Opel |
Grandland X |
69 |
Volvo |
XC60 |
63 |
BMW |
X5 |
62 |
Volvo |
XC90 |
62 |
Ford |
Kuga |
61 |
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR
Najmniejszą sprzedaż w naszym kraju zanotowały samochody posiadające wyłącznie silnik elektryczny. Jednak nawet mimo tego segment ten odnotował wzrost w porównaniu do poprzedniego roku. Według najnowszych danych z Polskiego Licznika Elektromobilności liczba nowo zarejestrowanych aut elektrycznych BEV w okresie od stycznia do czerwca 2020 wyniosła 1666, porównując do 1286 w analogicznym okresie 2019 roku. Kierowcy najchętniej sięgali po Nissana Leaf, Skodę Citigo oraz BMW i3. Tuż za podium znalazł się Renault ZOE i Opel Corsa.
10 najchętniej wybieranych modeli samochodów z napędem BEV:
Marka |
Model |
Liczba sprzedanych egzemplarzy |
Nissan |
Leaf |
197 |
Skoda |
Citigo |
173 |
BMW |
i3 |
96 |
Renault |
ZOE |
91 |
Opel |
Corsa |
81 |
Tesla |
Model 3 |
71 |
Peugeot |
208 |
67 |
Audi |
e-tron |
45 |
Hyundai |
Kona |
43 |
Kia |
Niro |
42 |
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR
Wzrost sprzedaży w tym segmencie może poprawić rządowy program „Zielony Samochód”, który zakłada dofinansowanie zakupu elektrycznych samochodów osobowych. Program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej skierowany jest do osób prywatnych i przewiduje zakup pojazdów wyposażonych wyłącznie w napęd elektryczny.
Głównym celem programu jest eliminowanie emisji zanieczyszczeń powietrza w zakresie zużycia energii i paliw w transporcie. Można uzyskać do 15% kosztów kwalifikowanych, które nie mogą przekroczyć 18 750 zł. Sam koszt nabycia pojazdu nie może być wyższy niż 125 000 zł.
Jesteś właścicielem samochodu elektrycznego i szukasz wygodnej ładowarki kompatybilnej z twoim modelem? A może planujesz inwestycję w stację ładowania na parkingu biurowym? Skorzystaj z naszej oferty ładowarek - poniżej znajdziesz kilka rekomendowanych modeli: