Mini Cooper SE- specyfikacja, ładowanie i wrażenia z jazdy

Po 60 latach od premiery pierwszego Mini, konserwatywni i przywiązani do tradycji Brytyjczycy wraz z koncernem BMW zaprezentowali światu jego elektryczną odmianę. Pierwotna wersja kojarzona przez wielu z Rowanem Atkinsonem w barwnym i pełnym humoru sitcomie pt. Jaś Fasola, z czasem poszła za elektro mobilnym trendem, czego owocem było powstanie Mini Coopera SE, pierwszego w pełni elektrycznego samochodu tej marki.

 

Mini Cooper S E
Samochód elektryczny Mini Cooper SE

Mini Cooper SE- dane techniczne

Za jednostkę napędową posłużył ten sam synchroniczny silnik elektryczny co u niemieckiego kuzyna- BMW i3s. Konstrukcyjnie elektryczne Mini bazuje na odmianie spalinowej, z tą różnicą, że  „przytyło” o 145 kilogramów. Stało się to rzecz jasna z  uwagi na zastosowaną technologię, jednak sprytni inżynierowie rozmieścili akumulatory w taki sposób, że utworzyły one w podłodze literę T, dzięki czemu przestrzeń kabiny nie ucierpiała. W Oksfordzkiej fabryce „miniak” został wyposażony w baterie o pojemności 32,6 kWh, co według producenta pozwala przejechać około 230 km na jednym pełnym ładowaniu. Zasięg w głównej mierze zależy od stylu jazdy, a także od trybu na jakim aktualnie się poruszamy, a mamy ich 4 na pokładzie. Green+ pozwoli na przejechanie największego dystansu, wyłączając klimatyzacje oraz inne systemy elektroniczne. Green oraz tryb Mid, optymalizują samochód pod kątem osiągów, jak i komfortu podróżowania. Tryb Sport pozwala „wycisnąć” z Mini cały potencjał, który został zamknięty w klasycznej, brytyjskiej bryle.

 

Realny zasięg samochodu Mini Cooper SE

Miasto- chłodne dni

180 km

Autostrada- chłodne dni

130km

Tryb mieszany- chłodne dni

155 km

Miasto- ciepłe dni

280 km

Autostrada- ciepłe dni

165 km

Tryb mieszany- ciepłe dni

210 km

 

Dodatkowo, aby ładować samochód bezpośrednio energią pochodzącą z kół, do wyboru mamy 2 tryby odzysku rekuperacyjnego- niski oraz wysoki, który znacznie wyhamowuje pojazd w momencie  odpuszczenia pedału gazu.

 

Mini Cooper SE - wnętrze samochodu
Wnętrze samochodu elektrycznego MINI Cooper SE

 

To, co odróżnia go od standardowej wersji, to zielono/ żółte akcenty wewnątrz i na zewnątrz oraz dość futurystyczne felgi. Całość ma na celu podkreślenie jego ekologicznej strony. Pierwszą setkę osiągniemy po upływie 7.3 s, czyli tyle ile w  BMW i3 i to nadal przy zerowej emisji CO2. Jednak w czasie przyspieszania dzieje się więcej niż w przypadku niemieckiego odpowiednika. Utrzymanie tego małego hatchbacka przy mocy 184 koni i 270nm momentu obrotowego, w naszej ocenie wymaga od kierowcy trochę więcej umiejętności niż w przypadku tylnonapędowej „beemki”. Jednak nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów czuwa system ARB, ograniczający poślizg kół bezpośrednio w sterowniku silnika. Czasem jest on przydatny, ponieważ dostępny praktycznie od zerowych prędkości obrotowych, moment trafiający na przednią oś, potrafi mocniej szarpnąć kierownicą.

 

Mini Cooper SE lewy bok
MINI Cooper SE

 

Ładowanie samochodu Mini Cooper SE - dane techniczne

Port ładowania

Type 2

Port szybkiego ładowania

CCS

Lokalizacja portu

Prawy tył

Lokalizacja portu

Prawy tył

Moc ładowania

11 kW AC

Moc ładowania (max)

50 kW DC

Czas ładowania (0→185km)

3h15 min

Czas ładowania (19→148km)

28 min

Prędkość ładowania

60km/h

Prędkość ładowania

270km/h

Mini Cooper SE- ładowarki

Producent wyposażył Mini w 2 porty ładowania. Pierwszy to standardowy Type 2 dla prądu przemiennego AC, drugi to port szybkiego ładowania CCS wykorzystujący prąd stały DC. W bagażniku znajdziemy ładowarkę mobilną o mocy 2.4 kW, którą postanowiliśmy w celach testu podpiąć na godzinę. Wynik to 7% dodatkowej porcji prądu, co przekłada się na około 15 kilometrów. Wynik- średni. Przy zastosowaniu ładowarki 11kW czas pełnego ładowania nieco ponad 3 godziny, co wskazuje na dużo większą efektywność procesu. W przypadku użycia stacji szybkiego ładowania, naszego gokarta naładujemy w nieco ponad 30 minut.

 

Ładowanie samochodu MINI Cooper SE
Ładowanie samochodu elektrycznego MINI Cooper SE

 

Tak jak w przypadku poprzedniego elektryka, którego mieliśmy okazje testować dzięki uprzejmości Dealerowi BMW M-Cars Libertów czyli BMW i3s, w naszej ofercie znajdziemy ładowarki do Mini Coopera SE. Począwszy od ładowarek AC takich jak:

  • Vestel EVC02, którą rekomendujemy do tego modelu w wersji 11 kW,
  • Vestel EVC04,
  • ABL Wallbox eMH1,
  • AmperGo EVA Wallbox 1M AC,
  • AmperGo EVA 1M AC,
  • AmperGo EVA 2M AC,
  • AmperGo EVA Wallbox 2M AC,
  • AmperGo EVA ADVERT AC.

 

Skończywszy na stacjach szybkiego ładowania prądem DC:

  • AmperGo EVA max Advert DC.

 

 

AmperGo logo

Kim jesteśmy?

Specjalizujemy się w ładowarkach do samochodów elektrycznych i stacjach ładowania. Doradzamy w zakresie zakupu i montażu stacji o przeznaczeniu prywatnym i komercyjnym. Zależy Ci na superszybkim ładowaniu, wysokiej wydajności, a może chciałbyś zainwestować w rozwiązania modułowe, które będziesz mógł stopniowo rozwijać? Jeżeli chciałbyś dowiedzieć sie więcej na temat dostępnych technologii ładowania samochodów elektrycznych, zasad działania i bezpieczeństwie ładowarek i wallboxów, a także ich optymalnych parametrów technicznych, skorzystaj z naszej pomocy. Mamy nadzieję, że wiedza, którą dzielimy się na naszym blogu, pomoże w podjęciu najlepszych decyzji dot. zakupu stacji ładowania.

 

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami
Informujemy, iż w celu realizacji usług dostępnych w naszym sklepie, optymalizacji jego treści oraz dostosowania sklepu do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego sklepu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Więcej informacji zawartych jest w polityce prywatności sklepu.