Rozważasz inwestycję w stacje ładowania do samochodów elektrycznych w Twoim biurze? Doradzamy, jak dobrze zaplanować instalację biurowych punktów ładowania. Sprawdź, jak ocenić zapotrzebowanie na punkty ładowania wśród pracowników i dowiedz się, jakie czynniki trzeba wziąć pod uwagę, planując taką inwestycję.
Samochody elektryczne zdobywają coraz to większą popularność. Tym samym zwiększa się zapotrzebowanie na punkty ładowania aut także poza miejscem zamieszkania. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, 24% ankietowanych uważa, że kierowcy powinni mieć dostęp do ładowarek samochodów elektrycznych także w pracy. Dostęp do biurowej stacji ładowania to ogromny komfort dla właścicieli aut elektrycznych, ale widać, że teraz także i pracodawcy zaczynają dostrzegać w takim rozwiązaniu korzyści. Jak już wspominaliśmy w naszym poprzednim artykule Stacje ładowanie do biura – przepisy i najważniejsze korzyści, pracodawcy wdrażający takie technologie w miejscu pracy, mogą wzmocnić pozytywny wizerunek firmy – zaprezentować się jako przedsiębiorstwo nowoczesne i proekologiczne, które bierze pod uwagę potrzeby swoich pracowników.
Oczywiście z punktu widzenia pracodawcy lub właściciela budynku instalacja biurowych punktów ładowania jest inwestycją, która wymaga odpowiedniego rozplanowania. Uwagę trzeba zwrócić zarówno na potrzeby pracowników, jak i potencjalne ograniczenia wynikające m.in. z dostępnej infrastruktury parkingowej, czy też formy własności budynku.
Punktem wyjściowym do wdrożenia infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych w biurze powinna być analiza potrzeb pracowników. To niezwykle ważny etap takiej inwestycji – ocena zapotrzebowania na biurowe punkty ładowania pomoże oszacować, czy pomysł ten jest opłacalny. Pracodawca na samym początku powinien zorientować się, ilu kierowców faktycznie dojeżdża do miejsca pracy samochodem elektrycznym i czy chętnie korzystaliby z infrastruktury do ładowania, gdyby taka powstała na biurowym parkingu. Dobrze jest także rozeznać się, czy w przyszłości zapotrzebowanie może się zwiększyć. Przykładowo, ktoś może już teraz zastanawiać się nad zakupem auta elektrycznego, ale nie ma możliwości zainstalowania ładowarki domowej – być może dostęp do punktu ładowania w miejscu pracy, zachęciłby go do takiej inwestycji. W ankiecie warto także zasygnalizować, że dostęp do punktu ładowania wymagałby dodatkowej opłaty i zapytać o to, ile pracownicy byliby gotowi zapłacić za możliwość naładowania auta na parkingu biurowym.
Oczywiście cały proces będzie wyglądać inaczej w zależności od tego, z jakiej wielkości firmą mamy do czynienia. W małych firmach wspomniana analiza potrzeb może być o wiele łatwiejsza do przeprowadzenia niż w bardzo dużych przedsiębiorstwach. Niemniej jednak analizę potrzeb najlepiej przeprowadzić za pomocą ankiety. Oto przykładowe pytania, które mogą się w niej znaleźć:
Zadając te pytania pracownikom, zdobędziesz odpowiedzi pozwalające Ci ocenić, czy jest to odpowiednia inwestycja dla Twojej firmy. Dodatkowo, jeśli Twoi pracownicy wykażą zainteresowanie takim pomysłem, na podstawie wyników ankiety będziesz mógł oszacować, ile stanowisk ładowania, odpowiadałoby na obecne zapotrzebowanie.
Bardzo ważnym etapem planowania inwestycji w biurowe stacje ładowania jest także wstępna kalkulacja kosztów. Oto co wpływa na finalny koszt takiej inwestycji:
W idealnych warunkach pracodawca, który rozważa instalację stacji ładowania, jest zarówno właścicielem budynku, jak i parkingu, na którym mają znaleźć się ładowarki. Wtedy cały proces decyzyjny przebiega stosunkowo sprawnie. Niestety, w wielu przypadkach jest to nieco bardziej skomplikowane. Często zdarza się, że pracodawca jest jedynie najemcą biura, a właścicielem budynku jest ktoś inny. W takich przypadkach nie może on samodzielne podjąć takiej decyzji i konieczne jest uzyskanie poparcia ze strony właściciela budynku.
Zatem po wstępnej ocenie zapotrzebowania na ładowarki wśród pracowników, pracodawca musi przekonać do swojego pomysłu osoby decyzyjne, przedstawiając im największe korzyści wynikające z instalacji stacji ładowania. Warto także już na tym etapie przestawić właścicielowi budynku szczegółowy plan inwestycji – uwzględniający konkretną liczbę stanowisk do ładowania oraz ich umiejscowienie, koszty inwestycji oraz obowiązki związane z utrzymaniem punktów ładowania.
Przed podjęciem decyzji o inwestycji w stacje ładowania na parkingi biurowe należy także dokładnie sprawdzić, czy na parkingu biurowym panują warunki pozwalające na instalację ładowarek. Pod uwagę powinniśmy wziąć m.in. takie kwestie jak:
Odpowiednio wcześnie należy też skonsultować z profesjonalnym elektrykiem następujące kwestie techniczne:
Na tym etapie może okazać się, że konieczne są zmiany w instalacjach elektrycznych, a to będzie oznaczało dodatkowe koszty. Dodatkowo, musimy pamiętać, że moc dostępna w miejscu, w którym planujemy zamontować stację, wpływa na to, jaki rodzaj ładowarki możemy tam zainstalować. Moc stacji musimy dostosować do mocy dostępnego przyłącza. Przykładowo, jeśli zamontujemy stację o znacznie większej mocy niż posiada dostępne przyłącze, możemy przeciążyć instalację.
Zanim będzie można przystąpić do instalacji stacji ładowania na parkingu biurowym, trzeba dopełnić wymaganych formalności. Warto zaznaczyć, że w zależności od przeznaczenia stacji wymagania te będą się różnić. Jednak akurat w tym przypadku od strony formalnej proces ten nie jest zbyt skomplikowany – znacznie bardziej restrykcyjne wymogi przewidziano dla ogólnodostępnych stacji ładowania. Zgodnie z polskim prawem, aby legalnie rozpocząć montaż biurowych stacji ładowania, wystarczy zgłosić planowane roboty budowlane (jest to tzw. zgłoszenie budowlane). W tym celu trzeba udać się do urzędu miasta i do zgłoszenia budowlanego dołączyć następujące dokumenty:
W AmperGo kompleksowo zajmujemy się sprzedażą stacji ładowania samochodów elektrycznych, ich montażem oraz serwisem. W naszej ofercie znajdziesz ładowarki do samochodów rozmaitych marek. Jeśli potrzebujesz pomocy w wyborze stacji ładowania do biura, wystarczy, że skontaktujesz się z nami i opowiesz o planowanej inwestycji – nasi specjaliści zajmą się resztą. Poniżej znajdziesz kilka rekomendowanych modeli:
Zachęcamy także do skorzystania z naszej oferty lokalnej usług monterskich. Poniżej znajdziesz niezbędne szczegóły:
Szukasz montażu w innym mieście? Zadzwoń!