Infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych – obowiązki deweloperów i inwestorów

Rządowe prognozy przewidują, że do 2030 roku na polskich drogach jeździć będzie około 600 tysięcy aut elektrycznych. Zainteresowanie samochodami elektrycznymi sukcesywnie wzrasta. Skraca się czas ładowania takich pojazdów, zwiększa się ich zasięg. W parze z rozwojem trendu elektromobilności idą nowe regulacje prawne. Jakie konsekwencje mają dla branż i sektorów gospodarki?

 

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego w sprawie elektromobilności

W 2014 roku Parlament Europejski wydał dyrektywę, w której poruszono zarówno kwestie rozwoju strategii zrównoważonych paliw alternatywnych, jak i kwestie rozwoju infrastruktury koniecznej do ładowania samochodów elektrycznych. Państwa członkowskie, zgodnie z dyrektywą, zapewnić muszą publicznie dostępną infrastrukturę dostarczającą energię elektryczną pojazdom elektrycznym.

 

Na unijną dyrektywę odpowiedzieć musiał i polski rząd. Obraz słabo rozwiniętej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych zaczyna się za sprawą Ustawy o elektromobilności  i paliwach alternatywnych powoli zmieniać. Sukcesywnie wdrażane do prawa polskiego są wymagania nakreślone w dyrektywie unijnej.

 

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Autorzy ustawy za główny cel obrali sobie uregulowanie rynku paliw alternatywnych, sporą uwagę poświęcając energii elektrycznej i gazowi ziemnemu. W ustawie przewidziano m.in. przymus powstawania miejsc ładowania w budynkach użyteczności publicznej oraz budynkach wielorodzinnych. Zgodnie z Artykułem 12.1. Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych „Budynki użyteczności publicznej oraz budynki mieszkalne wielorodzinne, usytuowane w gminach, o których mowa w art. 60 ust. 1 [gminy i powiaty powyżej 50 tys. mieszkańców – przyp. autora], oraz związane z nimi wewnętrzne i zewnętrzne stanowiska postojowe, projektuje się i buduje, zapewniając moc przyłączeniową pozwalającą wyposażyć te stanowiska w punkty ładowania o mocy nie mniejszej niż 3,7 kW”.

 

Zgodnie z ustawą zarówno do floty urzędowej, jak i komunikacji zbiorowej wprowadzone muszą zostać pojazdy elektryczne. Na gminy i powiaty z większą niż 50 tys. liczbą mieszkańców ustawa nakłada obowiązek zapewnienia 10% udziału samochodów elektrycznych we flocie pojazdów użytkowanych.  Co więcej na gminy nałożony został obowiązek budowy punktów ładowania samochodów elektrycznych, które będą ogólnodostępne i których liczba uzależniona będzie od liczby mieszkańców.

 

Obowiązki deweloperów i inwestorów w zakresie infrastruktury ładowania

Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego do 1. stycznia 2021 roku przedsiębiorcy oraz inwestorzy będą musieli wyposażyć wszystkie nowe (w związku z którymi wnioski o pozwolenie na budowę złożono po 1. stycznia 2019 roku) i modernizowane budynki mieszkalne, posiadające minimum 10 miejsc parkingowych, o infrastrukturę, która umożliwi zamontowanie stacji ładowania samochodów elektrycznych.  Obiekty komercyjne zapewnić będą musiały 20% miejsc parkingowych z dostępem do takiej infrastruktury.

 

miejsca do ładowania aut elektrycznych
Developerzy i inwestorzy zostali zobowiązani do zapewnienia stanowisk ładowania aut elektrycznych

 

Ważny głos w sprawie uregulowania kwestii infrastruktury, która umożliwia montaż ładowarek do samochodów elektrycznych, wzięło również Ministerstwo Energii. Poruszono w nim między innymi sprawy związane ze sposobem ustalania mocy przyłączeniowej dla zewnętrznych i wewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkami mieszkalnymi oraz budynkami użyteczności publicznej.  

 

Zarówno na deweloperów, jak i na inwestorów nałożony został nakaz zapewnienia i przygotowania infrastruktury budynkowej do elektryfikacji miejsc postojowych. Zapewniona musi zostać odpowiednia moc przyłączeniowa, przy uwzględnieniu liczby miejsc postojowych w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych oraz budynkach użyteczności publicznej. W przypadku obiektów i budynków komercyjnych minimum 20% stanowisk postojowych musi być przygotowanych do montażu stacji ładowania. Jeśli zaś chodzi o wielorodzinne domy mieszkalne, zapewnić należy więcej mocy, przy uwzględnieniu wszystkich miejsc postojowych.

 

W stronę elektromobilności

Unijne i krajowe rozporządzenia kładą fundament pod rozwój elektromobilności w Polsce. Ich celem jest zmniejszenie emisji szkodliwych dla środowiska substancji, zwiększenie dostępności infrastruktury ładowania aut elektrycznych. Na ich mocy modernizowane są stare budynki, a w przypadku nowych, już na etapie projektowania uwzględnia się wymóg elektryfikacji. Takie rozwiązanie, podczas którego instalacja elektryczna obiektów budowlanych do zasilania ładowarek dedykowanych samochodom elektrycznym przygotowana jest już na etapie projektowania i budowy wiąże się z mniejszymi kosztami niż po zakończeniu budowy. Warto zatem wcześniej przewidzieć odpowiedni zapas mocy na przyłączu i w rozdzielni głównej, by uchronić się od kosztów dla wspólnoty mieszkaniowej czy zarządcy obiektu, jakie późniejsze zmiany za sobą pociągną.

 

 

 

AmperGo logo

Kim jesteśmy?

Specjalizujemy się w stacjach ładowania samochodów elektrycznych. Doradzamy w zakresie zakupu i montażu stacji o przeznaczeniu prywatnym i komercyjnym. Zależy Ci na superszybkim ładowaniu, wysokiej wydajności, a może chciałbyś zainwestować w rozwiązania modułowe, które będziesz mógł stopniowo rozwijać? Jeżeli chciałbyś dowiedzieć sie więcej na temat dostępnych technologii ładowania samochodów elektrycznych, zasad działania i bezpieczeństwie ładowarek, a także ich optymalnych parametrów technicznych, skorzystaj z naszej pomocy. Mamy nadzieję, że wiedza, którą dzielimy się na naszym blogu, pomoże w podjęciu najlepszych decyzji dot. zakupu stacji ładowania.

 

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami
Informujemy, iż w celu realizacji usług dostępnych w naszym sklepie, optymalizacji jego treści oraz dostosowania sklepu do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego sklepu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Więcej informacji zawartych jest w polityce prywatności sklepu.