BMW iX3 - specyfikacja, zasięg i wrażenia z jazdy

Luksus, komfort, sport – tak chyba najlepiej można opisać dobrze znaną, bawarską markę. W ciągu kilkunastu lat BMW poczyniło niemałą rewolucję. W latach 90. marka zarezerwowana była dla głów państwa, prezesów oraz mafii, dziś stała się bardziej dostępna i coraz częściej można ją spotkać na ulicach.

 

Porównanie BMW E32 i BMW i3
BMW kiedyś i dziś. Po lewej kultowy model E32, po prawej elektryczny model i3.

 

BMW iX3 - elektryk na miarę XXI wieku

BMW miało już kiedyś przygodę z elektrycznymi samochodami. Po kilku prototypach, w 1991 fabrykę opuścił model E1, który nie zagościł długo na rynku. Uznaje się go za praprzodka modeli i8 oraz i3, które obecnie zelektryfikowały flotę. Jakiś czas temu mieliśmy okazje pojeździć modelem i3s, który zrobił na nas spore wrażenie. Marka poszła krok dalej i wypuściła w tym roku elektrycznego SUV-a – BMW iX3, którego również nie omieszkaliśmy przetestować, dzięki uprzejmości Dealera BMW M-Cars w Krakowie.

 

Samochód elektryczny BMW iX3 na placu
BMW iX3- zielona rejestracja wskazuje, że mamy do czynienia z samochodem w pełni elektrycznym.

 

BMW iX3 - wygląd zewnętrzny

Przy pierwszym kontakcie z autem odnieśliśmy wrażenie, że nie różni się ono prawie niczym w porównaniu z jego spalinową wersją. Jedynie delikatne akcenty takie jak, zielona rejestracja, plastikowe atrapy wlotów powietrza czy brak końcówek układu wydechowego, zdradzały, że to samochód elektryczny. Po podniesieniu maski nie ukazał się nam silnik, do jakiego przywykliśmy, a masa kabli oraz urządzeń sterujących samochodem i jego napędem.

 

Sam silnik producent umieścił przy tylnej osi, co spowodowało, że SUV stał się pełnoprawnym samochodem z napędem na tył – w końcu to BMW. Auto zostało „ubrane” w felgi ze stopów lekkich o średnicy 19 cali, nadając mu jeszcze większej dynamiki.  iX3 dostępne jest również z obręczami o wielkości 20 cali (oczywiście w ramach dopłaty). Reflektory w technologii LED, podświetlane klamki to jedne z tych akcentów, które czynią BMW nowoczesnym. Gdy zrobiliśmy obchód auta z zewnątrz, pora była zasiąść za sterami tego elektrycznego wojownika.

 

Wnętrze oraz wyposażenie BMW iX3

Niebieski przycisk start/ stop, lewarek zmiany biegów z niebieską linią i… tyle. Wnętrze jest niemal identyczne jak w spalinowym BMW X3. Wszystkie funkcje samochodu tj. tryby jazdy, multimedia, podgląd aktualnego zużycia energii obsługuje się jednym pokrętłem, a komunikaty wyświetlane są na centralnym ekranie.

 

Wyposażenie standardowego iX3 jest dosyć bogate. W cenie 268 900 zł brutto otrzymujemy między innymi system asystujący kierowcy Professional. Wbudowany radar dalekiego zasięgu zapewnia optymalny komfort i maksymalne bezpieczeństwo w wielu krytycznych sytuacjach na drodze. Zawiera on między innymi ostrzeganie przed kolizją, ostrzeżenie o niezamierzonym zjechaniu z pasa ruchu oraz asystenta martwego pola. Dodatkowo aktywny regulator prędkości oferuje półautonomiczną jazdę, którą sprawdziliśmy podczas naszego testu. Po zdjęciu rąk z kierownicy, choć było to niezwykle dziwne uczucie, auto utrzymywało wyznaczony pas ruchu nawet w ostrzejszym łuku drogi. W kwocie tej dostajemy automatyczną, 3-strefową klimatyzację i elektryczne fotele z pamięcią ustawień. Z kolei osoby ceniące sportowe zacięcie na pewno zadowoli adaptacyjne zawieszenie, zmniejszające przechyły nadwozia w trakcie ostrzejszej jazdy.

 

Wnętrze samochodu BMW iX3
Deska rozdzielcza skierowana w stronę kierowcy to już klasyka marki BMW.

 

Dane techniczne oraz wrażenia z jazdy

Po zajęciu wygodnej pozycji za kierownicą przyszedł czas na to, na co najbardziej czekaliśmy, czyli jazdę. Od lat hasłem reklamowym samochodów bawarskiej marki jest „Radość z jazdy” więc i tym razem nie omieszkaliśmy tego spróbować.

 

Producent zastosował dość nowatorskie rozwiązanie jak na auto klasy SUV – napęd wyłącznie na tył. Być może inżynierowie doszli do wniosku, że większość tego typu samochodów spędza obecnie czas w miastach, jedynie sporadycznie wyjeżdża w trudniejsze warunki. My nie odczuliśmy w jeździe miejskiej, aby było to jakimś minusem. Na wspomnianą tylną oś trafia napęd z silnika elektrycznego o mocy 210 kW (286KM) i momencie obrotowym na poziomie 400 NM. Takie parametry robią wrażenie na papierze oraz w rzeczywistości. Miłe wgniatanie w fotel odczuwa się już od samego początku. Aby jeszcze bardziej spotęgować ten efekt, w ustawieniach możemy wybrać tryb Sport.

 

Dla osób ceniących spokojniejszą jazdę oraz oszczędzanie baterii przewidziano tryby Eco i Comfort, które idealnie sprawdzą się do codziennej jazdy. Oprócz tego, przy lewarku zmiany biegów, jest przycisk z literką B, pozwalający na odzysk energii z toczących się kół – dzięki niemu jeszcze bardziej można zmaksymalizować zasięg.

 

Pomimo że BMW iX3 to dość wysoki samochód dzięki silnikowi elektrycznemu oraz pakietowi akumulatorów umieszczonych tuż przy podłodze, prowadzi się ono jak po sznurku. Układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny i w bezpośredni sposób przekazuje to, co dzieje się na drodze. Pojemność baterii to aż 80 kWh. Choć nie da się jej wykorzystać w pełni, to według deklaracji producenta pozwoli to na pokonanie około 455 km. W naszym teście przejechaliśmy około 200 km, uzyskując zużycie energii na poziomie 27 kW/100 km. Lekko i wolno nie było to fakt, aczkolwiek od deklarowanych 18,5 kW trochę nas dzieliło. Jeżdżąc w trybie Eco, taki wynik jest jak najbardziej do osiągnięcia, jednak u nas królował tryb Sport.  

 

Jak ładować BMW iX3?

Duża, pojemna bateria potrzebuje mocnej ładowarki. W BMW ma ona 80 kWh i ładowanie jej przy pomocy mobilnej ładowarki dołączonej do samochodu trwa zdecydowanie za długo – ponad 30 godzin. Takie rozwiązanie znajdzie zastosowanie, jeśli chcemy auto podładować, a nie naładować.

 

Inżynierowie podeszli do tematu ładowania elektrycznego BMW iX3 dość rozsądnie, wewnętrzna ładowarka pozwala przesłać maksymalnie 11 kW prądu przemiennego, co jest dobrym wynikiem. Po ok. 7 godzinach ładowania samochodu wallboxem o mocy 11 kW uzyskać można 100%. Efektywność procesu można zdecydowanie podnieść, jeśli do złącza CCS podłączymy stację szybkiego ładowania. Czas potrzebny na uzupełnienie energii skraca się wtedy znacząco – do ok. 30 minut, jeśli znajdziemy stację DC o mocy 150 kW.

 

Wallboxy i stacje kompatybilne z tym modelem znajdziesz w naszym sklepie - ładowarki do BMW iX3.

 

Samochód zrobił na nas pozytywne wrażenie swoimi osiągami, prowadzeniem oraz pojemną baterią. Teraz pozostaje czekać, co na to konkurencja. Główni rywale – Audi oraz Mercedes szykują w swoich szeregach również bardzo ciekawe projekty. Kto wygra tę elektryczną bitwę, czas pokaże, choć BMW odrobiło swoją pracę domową całkiem dobrze.

 

 

AmperGo logo

Kim jesteśmy?

Specjalizujemy się w ładowarkach do samochodów elektrycznych i stacjach ładowania. Doradzamy w zakresie zakupu i montażu stacji o przeznaczeniu prywatnym i komercyjnym. Zależy Ci na superszybkim ładowaniu, wysokiej wydajności, a może chciałbyś zainwestować w rozwiązania modułowe, które będziesz mógł stopniowo rozwijać? Jeżeli chciałbyś dowiedzieć sie więcej na temat dostępnych technologii ładowania samochodów elektrycznych, zasad działania i bezpieczeństwie ładowarek i wallboxów, a także ich optymalnych parametrów technicznych, skorzystaj z naszej pomocy. Mamy nadzieję, że wiedza, którą dzielimy się na naszym blogu, pomoże w podjęciu najlepszych decyzji dot. zakupu stacji ładowania.

 

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami
Informujemy, iż w celu realizacji usług dostępnych w naszym sklepie, optymalizacji jego treści oraz dostosowania sklepu do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego sklepu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Więcej informacji zawartych jest w polityce prywatności sklepu.