Do niedawna jednym z głównych ograniczeń samochodów elektrycznych był niski zasięg. Jednak wraz z rozwojem technologii, pojemność akumulatorów wzrosła, a ich wielkość i masa zmalała. Niższa waga aut elektrycznych przyczyniła się w dużym stopniu do zmniejszenia zużycia energii, a co za tym idzie – elektryki stały się jeszcze bardziej ekonomiczne niż dotychczas.
Na przykładzie jednego z najpopularniejszych elektryków w naszym kraju (Skoda Citigo iV) oraz jego spalinowego odpowiednika przybliżymy, ile realnie kosztuje przejazd na prądzie, a ile na benzynie.
Spalinowa Skoda wyposażona została w silnik o pojemności 1.0 generujący moc 55 kW (75 koni mechanicznych) oraz moment obrotowy na poziomie 95 Nm. Dane te nie wyglądają oszołamiająco w porównaniu z wersją elektryczną, która prezentuję się w tym pojedynku nieco lepiej - 67 kW (83 konie mechaniczne) i 212 Nm. To właśnie moment obrotowy odpowiedzialny jest za elastyczność silnika oraz odczucia podczas wciśnięcia pedału gazu – a one w przypadku samochodów elektrycznych pojawiają się od samego początku. Pojemność akumulatorów wynosi 36,8 kWh co pozwala Skodzie na jednym ładowaniu przejechać ok. 260 kilometrów w cyklu mieszanym. Realnie daje to zużycie energii elektrycznej na poziomie 14-15 kWh na 100 kilometrów. Klasyczna wersja Skody Citigo spala ok. 5 litrów benzyny w cyklu mieszanym.
Skoda Citigo iV: 15 kWh x 0,60 zł (średnia cena za 1 kWh w Polsce) = 9,00 zł
Skoda Citigo (benzyna): 5 l x 4,50 zł (średnia cena za 1 litr benzyny w Polsce) = 22,50 zł
22,50 - 9,00 = 13,50 - zł zysku na 100 kilometrach Jeśli rocznie pokonujemy średnio 15 000 kilometrów daje to 2025,00 zł |
W dużych miastach powstaje coraz więcej miejsc przeznaczonych do ładowania pojazdów elektrycznych, jednak cena za 1 kWh wynosi około 1,10 zł. Aby przejechać 100 kilometrów za 9 złotych i cieszyć się zaoszczędzonymi pieniędzmi, warto zakupić tzw. wallbox do zastosowań prywatnych. Potrzebujesz pomocy w wyborze? W naszym sklepie znajdziesz ładowarkę na każdą kieszeń, a my dobierzemy produkt najlepiej dopasowany do twoich potrzeb i samochodu, jakim jeździsz.
Oszczędność na paliwie to nie jedyny powód, dla którego warto przesiąść się na samochód elektryczny. W dużych miastach elektryki są zwolnione z opłat za parkometry (cena w centrum Krakowa za 1 godzinę postoju wynosi 8 zł). Coraz częściej wydzielane są także strefy, do których wjazd mają jedynie samochody elektryczne, którymi również możemy poruszać się buspasami. Kolejnym plusem są oszczędności na naprawach eksploatacyjnych. W przypadku elektryków nie musimy wymieniać olejów, filtrów, sprzęgła, którego pojazdy EV nie posiadają. Rzadziej również zagląda się do hamulców, z których korzysta się w ich przypadku mniej intensywnie, ze względu na odzysk energii z toczących się kół przez silnik elektryczny.
Powyższe wyliczenia obrazują, że jazda samochodem elektrycznym jest dużo bardziej oszczędna niż w przypadku odmian spalinowych. Zależność ta w przypadku innych marek jest podobna. A jeśli chodzi o mocniejsze samochody z większymi silnikami, oszczędność ta może się podwoić. Z czasem proces produkcji samochodów elektrycznych i ich baterii na tyle mocno się rozwinie, że pojazdy te dzięki niższej masie oraz zaawansowanym technologiom odzysku energii będą zużywać jeszcze mniej energii.
Już teraz korzystasz z samochodu elektrycznego i szukasz do niego odpowiedniej ładowarki? Koniecznie sprawdź naszą ofertę ładowarek stojących i wallboxów - do użytku wewnętrznego i zewnętrznego. Znajdziesz w niej produkty topowych producentów, które zagwarantują ci pełne bezpieczeństwo i wygodę ładowania.